Lidovky.cz

Pivo

Daňové zmatky. Rozdílné sazby DPH zkomplikují účetnictví restauratérů, hospody omezí pivo s sebou


Pivo - ilustrační foto | foto: Shutterstock

Premium
PRAHA - Počínaje květnem stát uleví provozovatelům hospod, barů a restaurací na dani z točeného piva. Sleva ale nebude zadarmo – prodejci ji zaplatí vyšší administrativou. U zlatavého moku se totiž musejí připravit na to, že z nynějších dvou sazeb daně z přidané hodnoty (počítáme-li i prodej nealkoholických piv) budou nově sazby tři.

Rozdílné účtování při konzumaci v provozovně a mimo ni se ale netýká jen piva. Dojde i na hamburgery z fastfoodů, zmrzlinu z cukrárny nebo kávu, nabízenou „s sebou“.

Autor:

„Snížení sazby z prodeje čepovaného piva všichni určitě uvítáme. Ale fakt, že dosavadní vyšší sazbu budeme muset účtovat dál v případě, že si někdo pivo odnese domů v petce, považuji za zbytečnou komplikaci,“ kroutí hlavou Josef Krýsl, majitel plzeňské restaurace Beer Factory.

Jiné DPH u piva v restauraci, stánku, čepovaného či lahvového. Změna zákona nutí rozlišovat při účtování daně

Už dnes je o čepování piva do džbánků minimální zájem, zákazníci si ale leckdy nechávají natočit pivo do PET lahví. I takových případů bude podle Krýsla ubývat. Pokud pivo – jako třeba v případě minipivovarů – už nemá hostinský v chladicím boxu předem do plastových lahví stočené.

O větší byrokracii mluví i řetězce rychlého občerstvení. „Připravovanou změnou se dostáváme opět do dvou rozdílných sazeb DPH. Tedy desetiprocentní na objednávky jídla konzumovaného uvnitř restaurace a 15procentní na objednávky s sebou. Což bude samozřejmě administrativně náročnější,“ připomíná mluvčí McDonald’s v Česku Zuzana Svobodová.

Nové sazby, přívěsek EET

Snižování sazeb u řady služeb a zboží provází start posledních dvou fází EET, která se bude od května vztahovat už nejen na ubytovací a stravovací služby a obchody, ale nově i na další skupiny podnikatelů a živnostníků.

Stravovacím podnikům, včetně hospod, které fungují v režimu EET už od prosince 2016, chce teď stát formou snížení daňové sazby ulevit. Za jídlo a pití odvádějí restaurace i kavárny nyní finančním úřadům 15 procent DPH (u alkoholu 21 procent), bez rozdílu, zda zákazník koupené jídlo či pivo konzumuje na místě, nebo si ho odnese s sebou.

Nově sazba u stravovacích služeb klesne na deset procent a to samé v případě točeného piva, alkoholického i nealkoholického. Ale jen v situaci, že zákazník posedí uvnitř. V opačném případě se dnešní sazby nezmění.

„Od května 2020 můžeme být svědky snahy o větší konzumaci jídla v provozovně, jelikož na stravovací služby včetně podávání nealkoholických nápojů a specificky vymezeného točeného alkoholického piva bude aplikovaná desetiprocentní sazba DPH, avšak na stravování formou take away a dodání potravin zůstane sazba 15 procent,“ připomíná Petr Linx, manažer daňového oddělení a specialista na DPH ze společnosti BDO.

Pro zákazníky cena v obou případech zůstane stejná, snížení sazby hospodští využijí na vlastní přilepšení. A s tím i stát počítá, chce tak hospodským eliminovat náklady na EET. Pokud ale hospodský, fastfood nebo cukrárna prodají jídlo nebo nápoj ke konzumaci na ulici nebo na doma, o daňovou slevu, a tedy i lepší marži přijdou.

„Lidé budou platit stejně, ale pro hospody představují rozdílné sazby jistý chaos,“ míní daňový poradce společnosti Apogeo Jiří Žežulka.

„V první vlně EET restaurace houfně zřizovaly prodejní okénka na ulici, protože to pak nebyla stravovací služba a nevztahovalo se na to EET. Od května nyní nastane opak. Okénka se budou rušit, aby lidé chodili víc konzumovat dovnitř a provozovatel tak za ně mohl účtovat s nižší sazbou DPH,“ dodává Žežulka.

Ironie na Facebooku

O rozdílných sazbách v případě piva, včetně toho nealkoholického, se už čile diskutuje i na sociálních sítích. Jeden z příspěvků vyjmenoval devět variant (prodej alko či nealko piva v hospodě, stánku, do džbánku atd.) se třemi různými sazbami DPH. „Tomu říkám zjednodušení daní,“ komentují to mnozí ironicky.

Ministerstvo financí však oponuje, že se jedná o extrémní modelové a v praxi nereálné situace. Málo reálná je nicméně v podstatě jen jediná. Týká se situace, kdy si zákazník přijde do hospody se džbánkem pro nealkoholické pivo.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.