Lidovky.cz

Národní železniční dopravci v Evropě

Ekonomika

  14:28
Praha - Ve spolupráci s našimi obchodními partnery a odbornou veřejností realizujeme setkání s osobnostmi z byznysu a politického prostředí. Tentokrát jsme se zaměřili na roli národních železničních dopravců.

zleva ministr dopravy ČR Dan Ťok, generální ředitel Českých drah Pavel Krtek a Jiří Svoboda, náměstek pro provozuschopnost drah, SŽDC foto: Lidovky.cz

Stát hledá nové využití pro zrušené tratě a nádraží

PRAHA Správci české železnice mají plán, jak si poradit s málo využívanými nádražími a tratěmi, po nichž i déle než dekádu už nikdo nejezdí. Vždy až poslední variantou je zrušení či zbourání. Nechali si vytvořit studii, která jim pomohla určit klíčové parametry pro hledání další budoucnosti budov a kolejí. Po Novém roce ji budou řešit s krajskými politiky a úředníky. Do té doby chce mít Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vytvořený pracovní „balíček“ pro každý region zvlášť.

„To, že nyní například tratě nemají využití, neznamená, že se je nutné zrušení. Význam může hrát například to, zda v má v jejich okolí vzniknout průmyslová zóna nebo developerský projekt,“ řekl Jiří Svoboda, který v SŽDC vede úsek provozuschopnosti dráhy na včerejší konferenci vydavatelství Mafra a Lidových novin.

Svoboda mluvil také o tom, jak SŽDC – jež od loňského léta vlastní většinu českých nádraží – začala s jejich opravou. Za pět let má v plánu utratit více než osm miliard korun. Přednost mají logicky stanice ve větších městech, kterými projdou denně minimálně tisíce lidí. Tam je snazší pronajmout komerční prostory pro restaurace, trafiky nebo pekárny. V méně lidnatých sídlech je situace horší, což si SŽDC připouští. „Pravdou je, že některé obchody v menších městech skomírají,“ podotkl Svoboda.

I otázku nádraží bude s krajskými lídry probírat. Pokud nemá smysl jejich komerční význam, můžou po převedení na kraj a přestavbě sloužit třeba jako sociální bydlení. Nebo o němůže projevit zájem soukromá firma.

Krajním řešením je pak demolice budovy. „To by bylo pochopitelně velmi nepopulární. Případné bourání nádraží působí na řadu lidí jako svatokrádež – i v ateistickém Česku,“ glosoval ministr dopravy Dan Ťok (za ANO), který byl také hostem konference.

V současné době to údajně hrozí jen u několika málo budov. Společně s dalšími řečníky – jimiž byli i zástupci Českých drah, ČD Cargo či firem Siemens a Sudop Praha – narazil Ťok například na téma vysokorychlostních tratí, hluku z železničního provozu či na úskalí nákladní dopravy v Česku.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.