Lidovky.cz

Zpožděný let dopravce zaplatí. Klidně i tři roky po plánovaném odletu

Právo

  5:00
PRAHA - Dovolená zpravidla začíná už u odbavovací přepážky na letišti. Čekání na odlet se oproti plánu ale může protáhnout na několik hodin. Pokud je delší než tři hodiny, má cestující nárok na odškodnění za zpožděný let. Reklamaci lze uplatnit až tři roky po plánovaném odletu.

ilustrační snímek foto: Reuters

ODŠKODNĚNÍ ZA ZPOŽDĚNÝ LET

■ V případě zpožděných letů na příletu do cílové destinace o alespoň tři hodiny má cestující nárok na odškodnění v závislosti na délce letu. U letů o délce maximálně 1500 km se jedná o 250 eur, u letů delších než 1500 km v rámci EU a ostatních letů od 1500 km do 3500 km jde o 400 eur a u všech ostatních letů pak 600 eur.

■ Při žádosti o odškodnění za zpoždění letu je potřeba zpravidla doložit: palubní lístek, potvrzení o zpoždění z letiště či fotografii odletové tabule, identifikační údaje cestujícího, informace o daném letu (plánovaný odlet a přílet, délka letu, zpoždění, číslo letu, atd.)

Pokud nechce cestující vyřizovat reklamaci sám, existuje i v Česku několik specializovaných firem, které za něj – za podíl z částky vyplacené aerolinkou – vše potřebné vyřídí.

Majitel letenky se zpožděným letem si ale může reklamaci vyřídit i sám. K tomu se využívá oficiální formulář EU, kam je potřeba vyplnit všechny náležitosti týkající se osoby cestujícího a daného letu. „Tuto žádost pak cestující spolu s dokumenty, jež dokládají jeho tvrzení, zašle letecké společnosti, která operovala daný zpožděný nebo zrušený let. V případě zamítnutí takové žádosti je pak třeba domáhat se nároku soudní cestou, což není úplně jednoduchý proces,“ uvedl Vojtěch Sucharda, partner advokátní kanceláře Arrows.

Výše odškodnění se odvíjí od celkové délky letu. „U letů, kde se zpoždění dopředu očekává a činí víc než pět hodin, má cestující právo bez jakékoli sankce let zrušit a požadovat vrácení plné ceny letenky,“ dodal advokát.

Když dopravce nereaguje

Nárok na odškodnění však cestujícímu nevzniká, pokud byl jeho let zrušen nebo zpožděn z důvodu mimořádných okolností, jako je špatné počasí, stávka a podobně. Pokud aerolinka použije tyto argumenty pro nezaplacení odškodnění, je dobré si ověřit, zda nejde o účelové tvrzení založené na nepravdě.

Ruští piloti zapomněli létat. Příliš si zvykají na automatiku a ztrácejí pilotní návyky

„Letecké společnosti velmi často uvádějí své klienty záměrně v omyl, kdy jim poskytují nepravdivé informace. Typickou výmluvou je zpoždění nebo zrušení letu způsobené technickou závadou, i v těchto případech mají ale cestující nárok na odškodnění,“ uvedl Oto Strmiska, výkonný ředitel společnosti Vašenároky.cz, která za šest let vyřídila odškodnění 47 tisícům poškozených. Vedle ní stejnou službu poskytují například servery Airhelp.com, Zpozdeno.cz a další.

Letoun Emirates.

Specializované firmy si od zákazníků ve většině případů neberou peníze předem. Svoji odměnu si strhnou až z vymožené částky. „Naše odměna činí pět až dvacet pět procent z vyzískaného odškodnění, a to jen v případě úspěchu,“ uvedl Strmiska.

Podle právníka se prostřednictvím specializovaných firem zpravidla cestující dostanou k odškodnění rychleji a bez zbytečného úsilí či nákladů spojených s vymáháním svého nároku. „Tento postup může být pro cestují výhodný zvlášť v případě, pokud na jejich výzvu dopravce nereaguje, nechce jí vyhovět nebo účelově argumentuje, že zpoždění či zrušení letu nebylo zaviněno jím, ale mimořádnými okolnostmi,“ dodává Sucharda.

Odškodnění za navazující lety

Ztráty leteckých společností jdou do stovek milionů dolarů, problémy hasí i 'cestovky'

Problematiku odškodnění upravuje nařízení Evropského parlamentu. Týká se letů operovaných z letiště na území členského státu bez ohledu na cílovou destinaci. Stejná pravidla platí i pro lety z letišť třetích států, které mají jako svůj cíl letiště státu EU a jsou provozovány dopravcem, který má v některém z těchto států své sídlo.

Soudní dvůr EU však začátkem července vyložil, že dopravce operující z členských států EU, z Norska, z Islandu i ze Švýcarska je odpovědný také za zpoždění, které vzniklo u letů s mezipřistáním. A to i v případech, kdy zpoždění nezpůsobil přímo on sám, ale jiný letecký dopravce.

Airbus A319 ČSA.

Konkrétně šlo o případ cestujícího, jenž si zarezervoval přes České aerolinie (ČSA) let z Prahy do Bangkoku přes Abú Dhabí. Druhý úsek letu, jenž byl operován Etihad Airways (EA), byl opožděn o 488 minut. Odškodnění však cestující může uplatnit u ČSA, která částku následně bude požadovat po EA. Českému dopravci se však takový výklad nelíbí.

„S právním výkladem a argumentací v rozsudku, který znevýhodňuje evropské dopravce, nesouhlasíme. Soudní dvůr EU opět vykládá nařízení v rozporu s tím, co je v něm psáno,“ uvedla Vlaďka Dufková, tisková mluvčí ČSA.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.