GDPR dopadá i na mobilní aplikace. Zakazuje zpracovávat údaje, které nejsou nezbytné |
Telekomunikační operátoři shromažďují provozní a lokalizační údaje prakticky každého z nás za účelem vyšetřování, odhalování a stíhání závažných trestných činů. Tzv. Data Retention směrnici již před více než 5 lety Soudní dvůr EU prohlásil za neplatnou z důvodu zásahu do základních práv i vůči osobám, u nichž žádné podezření ze závažné trestné činnosti neexistuje. V právním řádu ČR však povinnost uchovávat po 6 měsíců řadu údajů o každém hovoru, jeho účastnících, lokalitě apod. zůstala dodnes. Údaje každého z nás si mohou vyžádat orgány činné v trestním řízení, Policie ČR, BIS, Vojenské zpravodajství a také ČNB. Vloni se tak stalo celkem ve 332 892 případech, téměř dvakrát více než v roce 2013 (175 524 případů), počet účastníků elektronických komunikací ani kriminalita se přitom dle oficiálních statistik nezdvojnásobila.
Letečtí dopravci v rámci jmenné evidence cestujících (Passenger Name Record) shromažďují rozsáhlé údaje za účelem prevence, odhalování, vyšetřování a stíhání teroristických trestných činů a závažné trestné činnosti. Jde o jméno, příjmení, adresu, kontaktní údaje, datum narození, státní občanství, číslo a typ cestovního dokladu cestujícího, ale také o přesné údaje o letu (rezervační kód, data rezervace, vystavení letenky, plánované cesty, kód leteckého dopravce, číslo letu, datum a čas odletu a příletu), o průběhu letu, údaje o zavazadlech, o stavu odbavení cestujícího a např. také číslo sedadla, celkový počet cestujících v příslušném letu, či veškeré údaje o platbě za letenku. Letecký dopravce předává tyto údaje Policii ČR, každý členský stát EU zřizuje „útvar pro informace o cestujících“ a zajistí předání údajů osob identifikovaných tímto útvarem příslušným útvarům ostatních členských států; také Europol je oprávněn si údaje vyžádat.
Dálniční známky budou mít od roku 2021 elektronickou podobu. V evidenci vozidel s uhrazenou známkou proto bude SPZ, stát registrace vozidla, údaje o uhrazeném období, datum a čas úhrady, kontaktní e-mail, či telefon a údaje o alternativním pohonu vozidla; u vozidel osvobozených od zpoplatnění se bude zaznamenávat také důvod osvobození a údaje o provozovateli vozidla. Systém tzv. „videodetekce“ bude zaznamenávat pohyb vozidel v konkrétních úsecích silnic a porovnávat jej s údaji v evidenci, kontrolovat úhrady poplatků a sankcionovat „neplatiče“. Původní návrh Ministerstva dopravy předpokládal i evidenci osob osvobozených od poplatku obsahující identifikační údaje, čísla průkazů ZTP nebo ZTP/P a další u těžce zdravotně postižených občanů a nezaopatřených dětí léčených se zhoubným nádorem, či s hemoblastosou, Poslanecká sněmovna však byla proti.
Všechna nová osobní a lehká nákladní vozidla jsou již od loňského března povinně vybavena palubním systémem automatického tísňového volání eCall využívajícím linku 112, vč. vestavěné SIM karty. eCall průběžně zaznamenává a aktualizuje informace o vozidle (výrobce, typ a model, barva, druh paliva), o počtu zapnutých bezpečnostních pásů a také o přesné poloze vozidla a směru jízdy, v případě vážné nehody automaticky spustí volání na číslo tísňového volání 112.
Kromě samotného vědomí toho, že o nás jednotlivé orgány shromažďují rozsáhlé množství údajů, stojí za povšimnutí také tempo, s jakým přibývají nové případy. Z výše uvedených jen v roce 2018 přibyla jmenná evidence cestujících a eCall, za rok se přidají elektronické dálniční známky. Všechny mají jistě dobré důvody pro shromažďování údajů a je na každém z nás, zda jejich existenci, účel a míru posoudíme jako potřebné a užitečné, či jako nevítaný zásah do našeho soukromí.
Autor je advokát v advokátní kanceláři LEGALITÉ.
CHCETE SE TAKÉ VYJÁDŘIT?Jste právník/právnička a rád/a byste se vyjádřil/a k současnému dění, právnickému stavu či novinkám v legislativě? Napište nám na katerina.kolarova@lidovky.cz. |