Lidovky.cz

Češi obsadili nákupní centra

Ekonomika

  10:19
PRAHA - Zvyk, že se o zlaté neděli chodí nakupovat dárky, porušil letos z Čechů zřejmě málokdo. Prodejny praskaly ve švech, parkoviště u velkých obchodních center byla přecpaná auty. I když v provozu byly v hypermarketech všechny poklady, stále se tvořily dlouhé fronty.

Hypermarket Tesco foto: Pavel Wellner, Lidové noviny

Mnohem více než ve znamení klidu byla adventní neděle ve znamení nákupní horečky. Lidi od cest za dárky neodradilo ani sněžení či prudký vítr.

Pro tuzemské obchodníky představuje čtvrtý adventní víkend nejbohatší prodejní období a v podstatě vrchol roku. I proto se na ně důkladně připravují.

Rozšiřují se hodiny pro zásobování obchodů, posiluje doplňování zboží do regálů. "Standardně jedeme na tři směny, v předvánočním období ale samozřejmě roste poptávka po zásobování," potvrzuje Kateřina Černá ze společnosti Ahold, která provozuje hypermarkety Hypernova a supermarkety Albert.

Dárky: hračky a elektronika
Do obchodních středisek vyrazilo o zlaté neděli až trojnásobně více lidí než v běžných dnech. "Lidí je dost. Proti minulému týdnu je to až o třicet procent více návštěvníků," uvedla Kateřina Černá.

Navíc lidé ve snaze vyhnout se nákupnímu šílenství přes den neváhají vyrazit do hypermarketů s nonstop provozem i v noci či brzo k ránu. "Za víkend tu prošlo až čtyřikrát více lidí než normálně. Zájem se ale projevuje i v nočních hodinách, třeba i ve dvě nebo ve tři hodiny v noci se stále hojně nakupuje," říká mluvčí Teska Jana Matoušková s tím, že silné prodejní období bude pokračovat až do Štědrého dne.
Podle průzkumu agentury Factum Invenio utratí letos Češi za dárky v průměru čtyři tisíce šest set korun. Ve srovnání s předchozími lety je patrný mírný pokles. A to i přes to, že za poslední rok rostly ceny jen mírně, a naopak mzdy se zvyšovaly.

Ekonomka Next Finance Markéta Šichtařová odhadla, že letos Češi v předvánočním období utratí v obchodech zhruba 233 miliard korun: tedy zhruba o čtyři procenta více než ve stejném období loni.

V prodejnách se pomalu ustupuje od vybírání potravin potřebných pro pečení cukroví. "To už je hotové. Naopak se začínají kupovat pochutiny na vánoční stůl, alkohol, především víno, anebo exotické ovoce," vyjmenovává Jana Matoušková zájmy kupujících z obchodů Tesco. I když zároveň dodává, že se nakupuje stále v podstatě cokoliv: dárky, hračky, elektronika i domácí potřeby.

Perný víkend zažily i klasické elektroprodejny. "Je to peklo, lidí je neuvěřitelné množství. Ještě jsem si nestačil ani dojít na oběd," postěžoval si naoko v sobotu ve tři hodiny odpoledne prodavač v pražském ElectroWorldu.

Zájem je podle ředitele Datartu Pavla Slámy především o DVD filmy, MP3 přehrávače anebo "pomocníky" do kuchyně. "Lidé vybírají letos menší věci než loni, ale zákazníků je tak o třetinu více," odhaduje Sláma. Datartu tržby rostly tak o patnáct procent.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.