Lidovky.cz

Antimonopolní úřad: Nova pochybila, ale dostane šanci

Ekonomika

  11:45
PRAHA - Televize Nova sice v letošním roce svého postavení na trhu zneužila, ale má ještě šanci na nápravu. Zhruba tak lze interpretovat výsledky šetření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který začal prošetřovat prodej reklamy v nejsilnější komerční televizi.

Nova lákala diváky na SuperStar a inzerenty na slevy. To druhé byl problém. foto: Lidové noviny

Úřad se v dané věci začal obecně zabývat věrnostními rabaty, případně exkluzivními ujednáními ve smlouvách mezi zadavateli reklamy a mediálním zastupitelstvím Mag Media 99, které prodává reklamní časy TV Nova. Šlo přitom o to, zda Nova při tomto prodeji nezneužívá svého dominantního postavení a neznevýhodňuje tak své konkurenty.

Předseda úřadu Martin Pecina se k této věci zatím nejobšírněji vyjádřil v rozhovoru s Václavem Moravcem pro rozhlasovou stanici BBC. „My se domníváme a já si myslím, že z našeho pohledu není pochyb o tom, že ty smlouvy obsahují protisoutěžní podmínky, že nejsou v pořádku. Myslím, že dneska v tom máme poměrně jasno. Televizi i její právní zástupce jsme kontaktovali a chceme, aby došlo k nápravě,“ uvedl Pecina pro BBC.

Sleva za závazek
Souhlasil přitom s tím, že by měly být změněny hlavně ty smlouvy, v nichž Nova nabízí slevy klientům, kteří se zavážou, že nebudou současně inzerovat v konkurenční televizi Prima.
Podle Peciny dal úřad Nově čas do konce roku, aby tento stav uvedla do pořádku, jinak s ní začátkem roku 2006 zahájí správní řízení. „Ti právníci (televize Nova, pozn. LN) si uvědomují, že naše námitky jsou oprávněné, a zatím se tváří, že chtějí učinit kroky k nápravě,“ řekl Pecina v BBC.

„Nebudeme se k tomu vyjadřovat,“ uvedl pro Lidové noviny obchodní ředitel společnosti Mag Media 99 Vladimír Jurásek. Stejně tak odmítl komentovat otázku, zda Nova nastavila pro příští rok při prodeji reklamních časů jiné podmínky, než tomu bylo dosud. Tisková mluvčí Novy Veronika Šmítková LN sdělila, že podle informací dostupných televizi úřad šetření ještě neukončil.

„Velmi by nás překvapilo, pokud by byly učiněny nějaké závěry. Martin Pecina pouze prohlásil, že některá ustanovení v našich smlouvách nejsou podle názoru úřadu zcela v pořádku z hlediska hospodářské soutěže. Pojem ,zneužití dominantního postavení při prodeji reklamních časů' nikdy nebyl použit a z našich jednání s ÚOHS vyplývá, že jejich hodnocení situace rozhodně není tak dramatické,“ uvedla Šmítková pro LN. Podle ní Nova s antimonopolním úřadem nadále jedná.

„Snažíme se najít společný názor na tato problematická smluvní ustanovení tak, aby naše smlouvy pro rok 2006 již byly z pohledu hospodářské soutěže v pořádku. Vzhledem ke konkurenci ale rozhodně nehodláme zveřejňovat jakékoliv údaje týkající se obchodní politiky,“ dodává Šmítková.
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.