Lidovky.cz

Porouchaná Pendolina by měla vyjet do února

Ekonomika

  20:10
NYMBURK - Nejpozději začátkem února by se měly po českých kolejích opět prohánět rychlovlaky Pendolino, které vyřadila porucha. Slíbil to výrobce, italská firma Alstom, která již zná příčinu závad.

Pendolino foto: Jiří Wagner - redaktor Neviditelného psaReprofoto

Od února by tak mělo jezdit pět souprav Pendolin. České dráhy počítají s obnovením jejich provozu z Prahy do Ostravy i z Prahy přes Brno do Břeclavi.

Podnik zatím nerozhodl, zda zároveň 1. února zruší 20procentní slevu na spojích SuperCity z Prahy do Ostravy. "Kloníme se k tomu, že slevu zachováme ještě asi měsíc," řekl generální ředitel podniku Josef Bazala. Penále za odstavení vlaků dráhy zatím nevyčíslily," dodal jejich šéf.

Škody, které drahám vznikají například tím, že na spoj musí nasazovat náhradní soupravy, odhadl ale na stovky tisíc korun. Celkem se náklady navíc kvůli odstavení vlaků zřejmě vyšplhají až na několik milionů korun.

Dráhy již koncem loňského roku naúčtovaly Alstomu penále za zpoždění nasazení vlaku do provozu. To způsobil fakt, že motory soupravy ovlivňovaly zabezpečovací zařízení na trati. Pokuta činila asi 100 milionů korun. Dráhy zatím zaplatily asi 70 procent ceny sedmi Pendolin, která měla celkem stát 4,3 miliardy korun. I na tuto částku ale mají bankovní záruky ze strany Alstomu pro případ vracení vlaků.  To Bazala nevyloučil, považuje to však za nepravděpodobné.

Ministr dopravy Milan Šimonovský přitom tento týden oznámil, že by ČD měly vlaky vrátit, pokud je výrobce neopraví do 14 dnů. Podle ministra je smlouva s výrobcem velmi špatně uzavřená, a to zejména v otázce sankcí, které nejsou dostatečné.

Softwarová porucha vyřadila z provozu minulý týden čtyři soupravy Pendolino. V provozu je nyní jediný rychlovlak na trase z Prahy do Ostravy. Šesté Pendolino pokračuje v testování tratí a sedmé čeká na přidělení technického průkazu. Porucha se podle viceprezidenta Alstomu Terence Watsona objevila na pomocném měniči, který používá na vedlejší pohony například topení a svícení. Řetězení dalších následných poruch pak vyřadilo z provozu hlavní trakční pohon a znemožnilo vlaku další jízdu.

Watson vyloučil, že by se závada týkala hlavní pohonné jednotky vlaku nebo souvisela s již vyřešeným problémem ovlivňování zabezpečovacího zařízení na trati. Porucha podle něj nijak neovlivnila bezpečnost cestujících.
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.