Lidovky.cz

Jak lákat turisty? Přivést je mají filmy

Ekonomika

  8:13
PRAHA - Cestovní ruch ožívá. Nové hosty má do Česka přilákat i filmová tvorba. Hoteliéři se přesto nemohou těšit na větší tržby. Lidé totiž stále hledají nejnižší ceny.

Turistů v Česku přibývá a tento trend bude pokračovat celý rok. První čtvrtletí letošního roku přineslo pro hoteliéry a majitele penzionů dobré zprávy. Přibylo jim o více než osm procent hostů proti stejnému období v loňském roce.

Infografika - klikněte pro zvětšení
Grafika turismus

"Všechny ukazatele se zvyšovaly," komentovala výsledky Marie Boušková z Českého statistického úřadu. To potvrzují i hoteliéři. "Po období útlumu poptávky je nyní zájem vysoký a čekám, že letošní rok bude lepší než loňský," řekl Tomáš Startl, generální ředitel pražského hotelu Perla.

OTÁZKA LN

Co by měla dělat Česká republika, aby tohoto růstu naplno využila? Na které země by se měla zaměřit?

Tomio Okamura, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur

Vloni navštívilo Českou republiku 6,3 milionu zahraničních turistů, což znamená meziroční nárůst o 5 %. Odpovídá to tedy přibližně údajům UNWTOza loňský rok. Dá se tedy předpokládat, že podobný trend bude následovat i letos či příští rok, z hlediska počtu příjezdů turistů tedy krize u nás již pominula. Zcela jiný pohled však nabízí výše útrat zahraničních turistů v naší zemi. Turisté nadále šetří a navíc se mění i struktura, kdy například přibývají méně solventní Poláci a ubývají Britové či Italové. Počty turistů tedy sice stoupají, avšak útraty nikoliv a to je velký problém.

Mojmír Mikula, ředitel odboru výzkumů, trendů a inovací v agentuře CzechTourism

Z pohledu příjezdového cestovního ruchu se musíme zaměřit na země, které jsou nyní nejsilnější. Jedná se hlavně o Německo, Rusko a naše sousední země. Vedle toho musíme marketingově působit v zemích, které mají v cestovním ruchu obrovský potenciál, jako jsou Indie, Čína, Brazílie či Mexiko. Tam se musíme prezentovat jako region visegrádské čtyřky a představovat se jako středoevropská oblast. A protože je zde Česká republika lídr a na propagaci přispívá stejnou měrou jako ostatní země regionu, můžeme na tom vydělat.

Jaroslav Kepka,
ADD Hospitality Consulting

Myslím si, že perspektivní jsou východní trhy. Českému turismu by hodně pomohlo zrušení vízového styku s Ruskem, byla by to pro ně od nás jakási doložka nejvyšších výhod. Vidím tam velký potenciál, i co se týče obchodní klientely. Perspektivní je i čínský trh, nicméně zajímavý bude až tak za pět let. Je nutné si uvědomit, že 80 procent Číňanů nyní na cestách moc neutrácí, jen 20 procent má větší potenciál kupovat si sofistikovanější služby. Počty turistů ze západní Evropy stagnují. Naopak u polské či ruské klientely je meziroční nárůst patnáctiprocentní, což potvrzuje zmíněný východní trend.

Podle současných odhadů odborníků by měl letos cestovní ruch vzrůst zhruba o pět procent. Důležité ovšem bude zviditelnění Česka a oslovování nových hostů.

Státní agentura pro podporu cestovního ruchu CzechTourism přitom chystá v propagaci tuzemska nový směr. Vsadit chce na film. "V případě domácího cestovního ruchu chceme využít třeba míst, kde se točily některé známé filmy, a plánujeme podle nich vytvořit itinerář cesty. To pak vystavíme na portál Kudy z nudy," vysvětluje záměr Mojmír Mikula, ředitel odboru pro výzkum a inovace.

Filmy by měly ale zajistit i propagaci tuzemska v zahraničí. Již dnes CzechTourism pomáhá lákat do česka zahraniční filmaře. "Chtěli bychom prosadit používání trailerů z filmů, které se točily u nás, například na veletrzích," dodává Mikula další plánované kroky. Například to, že se v Karlových Varech natáčel film o Jamesi Bondovi, sem láká hosty ze zahraničí. Podobně i počet turistů z Jižní Koreje silně podnítil tamní populární seriál Milenci v Praze.

Konkrétní plány na širší využití filmu jako cesty prezentace Česka se zatím připravují. Jisté ovšem je, že v letošním roce vydá CzechTourism na mediální propagaci tuzemska jako turistické destinace 250 milionů korun. To je přibližně o 20 procent méně než v minulém roce. Problémem tuzemského cestovního ruchu ale zůstává velký rozdíl mezi hlavním městem a regiony.

Navíc náskok Prahy v růstu návštěvnosti se stále zvyšuje. "Za posledních deset let se dominance Prahy ještě zvýšila," uvedla Boušková. Zatímco na začátku desetiletí jezdilo do Prahy 27 procent hostů, v minulém roce to bylo již téměř 40 procent. Údaje statistického úřadu také ukazují, že pouze do Prahy a Karlovarského kraje přijíždí více zahraničních turistů než domácích.

Ačkoli se letos předpokládá růst počtu turistů, hoteliéři a majitelé penzionů se zatím moc radovat nemohou. "Obsazenost hotelů mírně stoupá. Tvrdá konkurence však vede ke snižování ceny za ubytovací služby," uvedl Ondřej Špaček z poradenské společnosti KPMG.

Takový trend je sice vidět i v jiných zemích, ale v Česku je podle něj tlak na cenu však enormní. Z dat KPMG například vyplývá, že průměrná tržba českých hoteliérů na připravený pokoj se loni meziročně snížila o 16 procent na 633 korun za noc. Podle prezidenta Asociace hotelů a restaurací Václava Stárka není další snižování cen dále udržitelné.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.