Lidovky.cz

Výzvy, úkoly? Kdepak, šéfy zajímá jen výše platu

Ekonomika

  9:36
PRAHA - Manažeři se už neptají na firemní auta, ale jestli má firma jistou budoucnost. To je jedna ze zásadních změn v postojích vrcholových manažerů, které si všiml Jan Brázda, vedoucí partner headhunterské společnosti Constellation.

Jan Brázda, vedoucí partner headhunterské společnosti Constellation foto:  František Vlček, Lidové noviny

LN V jakém postavení jsou v současnosti vrcholoví manažeři, když vyjednávají o svých mzdách? Mohou si navrhovat, kolik by chtěli peněz, nebo naopak vyčkávají na nabídku a spokojí se i s málem?
Tady musíme rozlišovat mezi skupinou manažerů, mimochodem docela úzkou, kteří dokážou firmu a její výsledky svými schopnostmi velmi ovlivnit, a mezi manažery, kteří fungují spíše jako správci a prodloužené ruky svých nadřízených. První skupina si může vyjednat opravdu zajímavé podmínky, včetně podílu na výsledcích nebo podílu při prodeji firmy, a jde především o manažery společností českých, regionálních a také šéfy firem napojených na fondy rizikového kapitálu. U druhé skupiny je platové ohodnocení většinou určeno tabulkami z oddělení lidských zdrojů a jde v tomto případě především o české pobočky zahraničních firem.

ČTĚTE TAKÉ - KOMPLETNÍ PŘEHLED PLATŮ:


LN Lze u vysokých manažerských pozic vytvářet jejich cenu - mzdy a bonusy - na základě přehledu na trhu, tedy podívat se, kolik dostávají na podobných pozicích v podobných firmách, nebo je to už vysoce individuální?
Existují pozice, kde je ohodnocení ve firmách podobné velikosti a podnikajících ve stejném sektoru obdobné. Jedná se například o pozice ředitele HR nebo finančního ředitele ve výrobní společnosti. Čím víc se společnost odlišuje od konkurence, tím se stává ohodnocení individuálnějším a není neobvyklé, že na podobné pozici může uchazeč dostávat jen polovinu toho co manažer u konkurence.

LN Zajímají se manažeři o svoje mzdy a bonusy? Řeší je při hledání nového místa a kontrolují, jaké peníze dostávají manažeři v jiných firmách?
Každý kandidát na manažerskou pozici hovoří o tom, že upřednostňuje zajímavou práci před debatou o penězích, ale v závěru vyjednávání je některý manažer schopen pozici odmítnout, pokud se cítí nedoceněn. Takže je velmi vhodné vyjasnit si vzájemná očekávání co nejdříve, a vyhnout se tak pozdějším překvapením.

LN Co určuje u vrcholových manažerských pozic výši mzdy a odměn? Hrají zde roli vyjednávací schopnosti jednotlivce?
Ti nejlepší manažeři si mohou více či méně diktovat, samozřejmě v určitých mezích. Vyjednávací možnost je limitovaná plus minus deseti procenty platu, který je kandidátovi firmou nabízen. Ale určitě platí, že je jednodušší si vyjednat poněkud vyšší mzdu na začátku než během pracovního poměru.

LN K jakému období se dá současné postavení manažerů přirovnat? K době před krizí, během krize, nebo jsou podmínky jiné?
Myslím, že většina manažerů je nyní poněkud pokornější než v době před krizí a dává přednost dlouhodobému pozitivnímu výhledu firmy před krátkodobým finančním efektem pro ně samotné. Jinak si nemyslím, že by se situace v roce 2011 nějak výrazně lišila od situace v roce předešlém. Manažerských pozic ubývá, firmy se slučují, v celé řadě případů řídí firmy středoevropský byznys jako jednu entitu se sídlem ve Varšavě, v Budapešti či v Praze a v jednotlivých zemích nechávají méně seniorní manažery řídit lokální obchod a marketing.

LN Jaké bylo postavení manažerů v roce 2008, před krizí? Mohli si "vymýšlet"?
V roce 2008 si vymýšleli všichni. V době nedostatku odborníků na marketing, obchod, ale i třeba IT bylo velmi těžké vhodně motivovat kandidáty k přechodu do jiné firmy. Pamatuji si případy, kdy si kandidáti diktovali i značku a barvu firemního vozu. O podobných výstřelcích jsem již dlouho neslyšel.

LN Jak zapůsobila vlna propouštění, která se dotkla i schopných manažerů, na management obecně?
Pro nikoho není jednoduché, pokud pracuje deset nebo dvanáct hodin denně a najednou se ocitne ve vzduchoprázdnu a nemá každodenní pracovní náplň. Je to psychicky velmi náročné. Tito lidé si musí zvyknout na pocit určitého neúspěchu a teprve v takové chvíli se pozná, jak kvalitními manažery vlastně jsou. Ono totiž najít nové zaměstnání je téměř celodenní práce sama o sobě. Nestačí rozeslat několik životopisů týdně a odpovídat na anonymní inzeráty. Je potřeba aktivně možné příležitosti a vztahy vyhledávat.

LN Co dělali propuštění manažeři? Mluví se o tom, že se snažili krizi přečkat ze svých zlatých padáků.
Propuštění manažeři si chvíli užívali volna a času s rodinou, ale za chvíli začal jejich celodenní pobyt doma, na který nebyli zvyklí, dělat problémy všem zúčastněným. Někteří na sobě začali pracovat a doplňovat si vzdělání v oblastech, kterým se zatím nevěnovali, někteří začali cestovat do exotických krajů a někteří zůstali sedět v depresích doma. Zlaté padáky zase nebyly tak blyštivé a hypotéky a soukromé školy pro děti je potřeba platit pravidelně. Takže si všichni dříve nebo později musí najít nové zaměstnání nebo začít podnikat. A mnohdy se musí spokojit s příjmem dosahujícím poloviny částky, na kterou byli zvyklí.

LN Co mají dělat mimo to? Přijmout nabídky v neoblíbených rozvojových zemích? Vzít nižší post?
Jelikož situace v okolních zemích byla a stále je podobná jako u nás, nikde na naše manažery nečekají s otevřenou náručí. Takže ano, vzít na čas nižší pozici s nižším platem je rozhodně jedna z možností.

LN Je oblíbeným řešením rozjezd vlastního podnikání?
Ano, a zvláště u lidí po padesátce bych to doporučoval i nyní. Sice se snažíme pro tyto zkušené manažery najít další uplatnění, ale je to velice obtížné. Firmy stále sázejí na mládí, v dozorčích radách a představenstvech státních a polostátních firem sedí politici bez znalostí dané problematiky, a přitom celá řada kvalitních starších manažerů chalupaří a pracuje na malých a časově omezených projektech pro své známé. Manažeři, kteří si chytře naspořili trochu větší částky, často fungují jako andělští investoři a pomáhají rozjet mladým podnikatelům nové firmy s kvalitními a konkurenceschopnými produkty či službami.

LN Jak se v letošním roce hledají manažeři? Jsou náchylnější ke změně, nebo se naopak obávají?
Pokud má firma dlouhodobou vizi a kvalitní produkty, najde vhodného manažera snáz než firma, která se potácí nad propastí. Manažeři jsou lidé jako všichni ostatní, což znamená, že každý z nich je originál, kterého na práci přitahuje něco jiného. A úkolem nás, headhunterů, je odhadnout, zda daný kandidát je svými znalostmi a kompetencemi vhodný pro firmu a zda je firma svojí kulturou vhodná pro daného kandidáta. Pokud dojde k oboustranné shodě firemních a osobních hodnot, není již tak složité kandidátovi změnu nabídnout.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.