Lidovky.cz

„Záchodová bitva“ o trať Plzeň-Most vrcholí. ČD můžou přijít o monopol

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Pokud společnost Arriva získá trať mezi Plzní a Mostem, prolomí monopol Českých drah na provozování dotovaných rychlíkových tratí. Ministr dopravy může rozhodnout už příští týden. Dopravci o trasu soupeří tvrdě, vytahují i nečekané zbraně – třeba problematiku toalet.
Vlak Arriva – ilustrační foto

Vlak Arriva – ilustrační foto foto: Arriva

Zdálo se, že vítěz je jasný. Společnost Arriva nabídla státu za roční provoz trati cenu 37,3 milionu korun, o tři miliony méně než České dráhy. A zástupci ministerstva dopravy při zářijovém otevírání obálek naznačili, že smlouvu dají právě dceřinné společnosti Deutsche Bahn.

Jenže České dráhy – které v současnosti provozují všechny dotované rychlíkové trati v Česku – našly slabé místo svého rivala. Minulý týden odeslaly na ministerstvo námitky. Dráhy upozorňují na to, že v soupravách Arrivy chybí požadované bezbariérové toalety.

„Jedním z důvodů, proč podle nás nemůže objednavatel uzavřít smlouvu se společností Arriva, je nedodržení požadavku na soupravy vybavené WC pro osoby s omezenou schopností pohybu a orientace a umožňujících nástup a výstup těchto cestujících,“ vysvětluje mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

PSALI JSME:

O přípustnosti námitek Českých drah rozhodne ministerstvo dopravy nejpozději příští týden.

Arriva na trať nabídla motorové vlaky německé výroby s označením 845, které výše uvedené požadavky nesplňují. Společnost, která v Česku provozuje několik regionálních tratí, ale tvrdí, že ji ani „záchodové“ námitky státního dopravce neohrozí.

„Přepravu vozíčkářů včetně všech jejich potřeb máme vyřešenou,“ vzkázal Lidovkám.cz český šéf Arrivy Daniel Adamka. Jaké řešení jeho firma pro úpravu vlaků zvolila, ale prozradit nechtěl.

Smlouva jen na rok

O samotném přidělení trati Plzeň-Most na jeden rok by měl resort dopravy rozhodnout v listopadu. Českým drahám letos končí smlouva a od nového jízdního řádu (14. prosince) má mít trasa opět řádného provozovatele.

Nové Railjety Českých drah.

Ministerští úředníci však nestihli vyhlásit standardní výběrové řízení na delší časový úsek, proto má dopravce nyní dostat smlouvu jen na rok. A mezitím dojde ke zmíněné soutěži.

Automaticky se počítalo s tím, že trať dostanou opět České dráhy, ale nabídku podala také Arriva. V září dokonce ministerstvo sdělilo předběžný záměr podepsat díky její levnější nabídce smlouvu právě s ní.

„S námitkami Českých drah se nyní seznámíme a ve lhůtě stanovené zákonem je vypořádáme. Další proces se od toho bude odvíjet,“ říká mluvčí resortu dopravy Zdeněk Neusar. Tvrdí, že o problematice bezbariérovosti s Arrivou ministerstvo nekomunikovalo.

PLÁN OTEVÍRÁNÍ TRHU:

  • Plzeň – Most (2016/2017)
  • Liberec – Pardubice (2018/2019)
  • Liberec – Ústí nad Labem (2018/2019)
  • Praha – Ústí nad Labem – Karlovy Vary – Cheb (2018/2019)
  • Praha – Roudnice nad Labem – Ústí nad Labem – Děčín (2018/2019)
  • Ostrava – Opava – Krnov – Olomouc (2019/2020)

zdroj: Ministerstvo dopravy ČR

„Arriva svou závaznou nabídkou jasně deklarovala, že je srozuměna s našimi požadavky. Je tedy na dopravci, aby podmínky splnil,“ dodává Neusar.

Nabízí se pochopitelně otázka, proč ministerstvo požaduje bezbariérové záchody, když České dráhy na řadě tratí jezdí s vlaky, které jimi vybavené nejsou. Úřad argumentuje návazností na stále ještě aktuální smlouvu z roku 2006, která tento požadavek obsahuje.

„V rámci roční objednávky jsme nechtěli snižovat požadavky, ale ani jsme nepožadovali jejich navýšení,“ vysvětluje Martin Novák z tiskového oddělení ministerstva. S podobnými nároky počítá úřad i pro další rychlíkové tratě, které na soutěž čekají.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.