Lidovky.cz

Řetězce už neschovají gothaj pod bezpohlavní značku, těší Romana Vaňka

Evropa

  9:30
PRAHA - Známého kuchaře Romana Vaňka tolik netrápí, že tuzemské supermarkety nemají přesnou definici českého výrobku. Za klíčové naopak považuje to, že od Nového roku musí řetězce odkrýt, kdo jim vyrábí potraviny prodávané pod jejich privátní značkou.

Šéf Pražského kulinářského institutu Roman Vaněk. foto: Lidové noviny

Šéf Pražského kulinářského institutu a popularizátor dobrého jídla v rozhovoru pro Lidovky.cz tvrdí, že tato změna může zákazníky naučit vybírat i tyto “bezpohlavní“ výrobky podle toho, kdo je nadnárodní firmě dodal.

Jde o méně nápadnou změnu lednové novely zákona o potravinách. Podle Romana Vaňka je mnohem důležitější než povinnost vyvěsit před vstupem do obchodu pořadí pěti států, od jejichž firem řetězec nejvíce nakupuje. To o skutečném původu zboží mnoho neříká.

Lidovky.cz: Má toto opatření pro zákazníka smysl?
Je šumafuk, jestli bude v supermarketu viset cedule, že první je ten a druhý ten. To je zástupná věc hraničící s kdysi dobře míněným PR pro Českou republiku. Podle mě je to úplný nesmysl. Podprahově to může začít přinášet efekt, že lidé začnou do obchodu více chodit, protože co je české, to je dobré.

Lidovky.cz: Jak byste definoval český výrobek vy? Řetězce totiž nechtějí uvádět, kolik jich prodávají, protože tato definice v zákoně chybí. Uvádí pouze povinné pořadí zemí, s jejich firmami nejčastěji obchodují.

Biopotraviny. Ilustrační foto.

Takhle se to v žádném případě říct nedá, je to obšírné téma. Český výrobek nesmí být jen zabalený v Česku. Podívejte se na med. Máme dokonalý český med. Pak existují takové, na kterých je napsáno: vyrobeno v zemích EU a mimo EU. Co to je? Jak je možné, že je tam jenom toto? Stačí, že se med smíchá tady a je to český výrobek. To je špatně. Nepotřebujeme samolepky kvalit a regionálních potravin, které stejně nefungují. Stačí nápis „vyrobil Franta Vomáčka“ a česká vlajka. V zákoně o potravinách je totiž mnohem důležitější novinkou to, že se musí začít označovat původ zboží v pultu.

Lidovky.cz: Proč jde o tak podstatnou změnu?
Od počátků řetězců v Česku se tu lidem neříkalo nic jiného než sleva, sleva, sleva a privátní značka. Ta se nyní de facto začne díky zákonu částečně bourat. Dám příklad. Budu dodávat párek. Řetězec ale bude chtít, abych ho vyrobil pod jeho privátní značkou. Jako výrobce tím přestávám být známý a začíná ze mě být no name. O rok později si může řetězec najmout někoho jiného, kdo mu párek pod jeho privátní značkou vyrobí levněji.

ROMAN VANĚK

  • Roman Vaněk je známý gurmet a zakladatel Pražského kulinářského institutu.
  • Napsal mimo jiné knižní bestselery Poklady klasické české kuchyně aneb Jak to ta babička tenkrát vařila a Kouzlo kuchyně Čech a Moravy aneb Dědictví našich babiček.
  • Známý je i díky svému internetovému pořadu Peklo na talíři.

U nás se řekne: zajdi pro rohlíky a gothaj. Jenže on je dobrý gothaj a hnusný gothaj. Stejné je to u rohlíků. My už jsme zapomněli, ke komu pro ně chodíme. Musíme se naučit říkat: přines mi gothaj od Kosteleckých nebo od Dolejšího, od Sváčka. Ti jsou známí. Ale když řeknete, přines mi gothaj Tesco Value nebo Pikok, je to no name. Výjimkou je Globus, který si věci do pultů sám vyrábí.

Lidovky.cz: Od Nového roku tedy musí řetězce uvádět, kdo se za jejich značkou skrývá?
Dosud byla tato informace na vyžádání, ale teď bude muset obchod říct: je to gothaj od toho nebo toho. Jakmile čeští výrobci čehokoliv pochopí, že musí budovat svoji značku právě pro tenhle případ, tak to vyhrajou. Pod bezpohlavní privátní značku se schová všechno. Každý řetězec vám řekne, že si dává strašný pozor, aby v jejich privátní značce bylo to nejlepší, protože jde s kůží na trh. Tak mi řekněte, proč jsou privátní značky všech supermarketů tak hnusné? Nemají ukazovat krásu, ale být levné.

Lidovky.cz: S jakou strategií by tedy měly nyní supermarkety přijít, aby byly lepší než konkurence?
Vždy budou řetězce prodávat dobré zboží – dneska napříč spektrem kvalitní zboží mají, strašně se zlepšily – na některých věcech nemá marži už vůbec nikdo. Nikdy ale obchody nepřestanou prodávat šmakulády, dokud je lidi budou kupovat. To nikdy neskončí, tyhle nejvíc nejhorší low-costy, kvůli kterým já neustále ječím. Teď ale přichází doba, kdy můžou řetězce říct: podívejte se, já mám jen o korunu dražší daleko zajímavější a lepší zboží ve střední nebo vyšší třídě. Takový řetězec to podle mě vyhraje. Je načase, aby se po téměř čtvrt století války diskontů řetězec přestal bát říct, že má kvalitní zboží. To ale neznamená, že kvalitní zboží je humr s kaviárem.

ČTĚTE TAKÉ:

Lidovky.cz: Jak podle vás na novinku zareagují zákazníci?
Teď musí přijít poučení zákazníků o tom, že existují různí výrobci, z Česka i ze zahraničí, kteří dodávají stejně nazvané zboží. Tento rok musí přijít doba osvícení v tom, že budeme umět ukázat, kdo zboží vyrobil. Jedině tak si lidé zapamatují, že od toho mi gothaj chutnal a toho ne. V tu ránu začnou lidé kupovat podle jmen.

Lidovky.cz: Zafunguje to? Nebudou se lidé dál víc řídit podle ceny?
Budou se dál řídit podle ceny, i když budou říkat že ne. Ale začne se rekrutovat skupina lidí, která začne kupovat svoji značku. A ta skupina začne být podstatná. Objeví se výrobci potravin, kteří existují, mají fabriku a tvář. Už nebude žádný výrobce CZ327, to je zásadní. Už mu můžete napsat, má nějaké webové stránky.

Lidovky.cz: Myslíte si, že si obchody splní zveřejněním výrobce jen svou „informační povinnost“, nebo se budou snažit své dodavatele „prodat“?
Manažeři řetězců nejsou hlupáci, udělají to, co bude lepší pro jejich obchod. Na jednu stranu udělají koutek farmářovi, protože co je dnes farmářské, to letí. Důležité je ale to, že se začínají narovnávat principy. Že existuje nějaký Roman Vaněk, výrobce toho a toho.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.