Lidovky.cz

Dálniční známka zdarma a šrotovné. Jak stát přispěje na ‚zelená‘ auta?

Evropa

  6:00
PRAHA - Aut na CNG je v Česku necelých deset tisíc, elektromobily se počítají ve stovkách. Do vlády na podzim zamíří strategie, která má z ekologických vozů do pěti let učinit v podstatě běžné zboží. Plán počítá pro „ekoauta“ se slevami na dálničních známkách, šrotovným i příspěvkem na jejich pořízení.

Auta na ekologický pohon - koláž. foto: Lidovky.cz

Jeden příklad za všechny: majitel čistě elektrického automobilu bude mít nejpozději do roku 2017 nárok na dálniční známku zdarma. Při její dnešní ceně tedy ušetří 1500 korun.

Výhod ale bude mít – i vzhledem k relativně vysoké pořizovací ceně elektromobilů – výrazně více, včetně zvýhodněného parkování či rychlejšího odepisování auta. Dostane také 40 tisíc korun od státu, které alespoň částečně zahojí investici do drahé technologie – zvláště u elektromobilů.

Lidovky.cz přinášejí vybrané podrobnosti z tohoto plánu. Postupně zaváděné kroky mají v průběhu následujících pěti let ulehčit život lidem, kteří se rozhodnou investovat do aut na stlačený zemní plyn (CNG) či do elektromobilů a hybridů.

1. Šrotovné

Prvním logickým krokem je zbavit se starého auta. Už v lednu se objevily první plány na zavedení šrotovného, které bude motivovat řidiče k odložení vozidla s vysokými emisemi. Příspěvek zájemce dostane po předložení dokladu o ekologické likvidaci.

Šrotovné se má pohybovat v řádu jednotek tisíc korun. „V současné době propočítáváme případný dopad na rozpočet. Konečné rozhodnutí závisí na ekonomické únosnosti,“ připouští ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD).

Kupujte auta na plyn či elektřinu. Stát vám pošle 40 tisíc, plánuje Mládek

Zároveň ale zdůrazňuje, že rozhodnutí, zda šrotovné zavést či nikoliv, musí padnout ještě letos. V současné době můžou lidé dostat až dva a půl tisíce korun od firem, které vraky likvidují a dále obchodují s jejich díly. Šrotovné by představovalo další peníze navíc.

„Historicky si můžeme vzít příklad z Itálie, kde právě příspěvek ve formě šrotovného významně navýšil počty ekologických vozidel,“ podotýká Zdeněk Prokopec, šéf představenstva Asociace NGV, která se zaměřuje na rozšiřování využití zemního plynu v dopravě.

2. Dálniční známka

Nejpozději do roku 2017 by měl v Česku začít fungovat systém slev na dálniční známky. Ta v současné době stojí pro automobily do 3,5 tuny 1500 korun.

Jízdu po dálnicích budou mít úplně zdarma auta poháněná výhradně elektrickým motorem. Hybridy s částečně elektrickým pohonem a vozy na CNG dostanou slevu, která bude záviset na parametrech daného stroje. Zjednodušeně řečeno: čím méně emisí, tím nižší cena.

3. Garáže i pro plynová auta

LPG BEZ PODPORY

  • Národní akční plán čisté mobility počítá s podporou CNG, zkapalněného zemního plynu (LNG) a vozů na plně či částečně elektrický pohon.
  • Strategie pomíjí poměrně rozšířený ropný plyn LPG, na nějž jezdí násobně více lidí než na CNG. Vyšší je i počet plnicích stanic.
  • „Očekává se, že s ohledem na postupný pokles podílu klasických pohonných hmot bude odpovídajícím způsobem i produkce LPG jako produktu rafinace,“ míní ministr Mládek.
  • Stát nebude LPG v rámci programu čisté mobility podporovat.

Na řadě kapacitních garáží visí dnes těžko pochopitelná značka: zákaz vjezdu pro vozidla s pohonem CNG. To by se mělo začít měnit už v příštím roce. Současná legislativa o požární ochraně naznačuje, že auta na stlačený zemní plyn představují vyšší riziko vzniku požáru než ta poháněná benzinem. Čeští majitelé proto raději osazují své garáže zákazem.

„Já to cítím tak, že zákaz je byrokratickým nedostatkem, jestliže v Německu to problém není. Pro profesionální dopravu - větší auta, to překážka není vůbec, ostatní v praxi zákaz porušují. Nápravou by byla legalizace stávajícího stavu a odstranění psychologické překážky pro ty, kteří si spíše hledají důvody, proč alternativu nevyužívat,“ míní Zdeněk Prokopec z Asociace NGV.

Řešením je podle ministerského akčního plánu změna příslušné vyhlášky a technické normy. K tomuto kroku má dojít v roce 2016.

4. Jak stavět stanice pro CNG

Nejpozději do dvou let má vzniknout manuál pro stavební úřady, který sjednotí způsob schvalování výstavby plnicích stanic na CNG. Těch je v současné době 87. Na nejednotnost v požadavcích úřadů si mimo jiné stěžují energetické společnosti, které se jejich výstavbou zabývají.

Cílem je mít v roce 2020 tři stovky stanic pro tankování CNG– 200 veřejných a 100 neveřejných.

Alternativní paliva se dočkají státní podpory.

Počet dobíjecích míst pro auta s elektrickým pohonem by měl do pěti let stoupnout na zhruba 1300. Na začátku roku jich bylo v Česku něco přes čtyřicet, letos se má jejich počet zdvojnásobit.

Jejich zřizovateli jsou často velké energetické společnosti jako ČEZ či E.ON. Budoucí výstavba bude tedy hodně záviset na tom, zda mezi lidmi skutečně stoupne zájem o elektromobily a dobíjecí místa se firmám vyplatí. Národní plán pro čistou mobilitu počítá s tím, že za pět let bude po Česku jezdit kolem osmnácti tisíc elektromobilů a hybridů.

5. Nízká spotřební daň

Oproti benzinu je u CNG nižší sazba spotřební daně. Metr krychlový tohoto plynu tak v dnešní době vyjde v Česku zhruba na devatenáct korun.

Postupně bude docházet k navyšování poplatku, nicméně sazba daně bude pro CNG ve srovnání s ostatními palivy stále výhodnější. Lépe řečeno: do doby splnění vytčeného cíle. „Snížení spotřební daně skončí, až dosáhneme minimálně desetiprocentního podílu nízkoemisních vozů v dopravě,“ slibuje ministr Jan Mládek. Daňovou politiku slev a zvýhodnění podporují i zastánci rozvoje CNG.

Auta na diesel přestávají Čechy zajímat. V kurzu je benzin a CNG

„Nejefektivnější pobídkou je právě dlouhodobá podpora alternativních paliv ve formě snížené sazby spotřební daně, společně s nabídkou kvalitních technologií - vozidel a sítě čerpacích stanic. Jakmile vznikne nejistota ve formě podpory CNG týkající se opět sazby daně, celý proces se zastaví,“ míní Zdeněk Prokopec z Asociace NGV.

Cílem státní strategie je, aby v roce 2020 jezdilo v Česku zhruba 50 tisíc aut na zemní plyn. Tedy více než pětinásobek současného stavu. Chystaná opatření vycházejí z Národního akčního plánu čisté mobility, který vytvořili experti ministerstev dopravy, průmyslu a životního prostředí. Materiál prošel připomínkovým řízením a v září či říjnu by měl přistát na vládním stole. Vzhledem k tomu, že vychází ze směrnice EU a podílela se na něm tři ministerstva, jeho přijetí by logicky nemělo nic bránit.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Do dobíječek dá stát dalších šest miliard. Už jich je víc, než auta potřebují

Dále v Jihočeském kraji provozuje například ČEZ 20 veřejných dobíječek. Jsou v...

Dalších šest miliard korun plánuje ministerstvo dopravy v příštích letech využít na výstavbu nových...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

Lej Ťün, generální ředitel a zakladatel firmy Xiaomi představuje elektrický...

VIDEO Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

Lej Ťün, generální ředitel a zakladatel firmy Xiaomi představuje elektrický...

VIDEO Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Čína si stěžuje na Spojené státy, vadí jí dotace na elektromobily

Joe Biden při zahájení autosalonu v Detroitu

Čína podala ke Světové obchodní organizaci (WTO) stížnost na Spojené státy. Vadí jí americké dotace...

Autozápisník: Odporní Číňané, reznoucí nerez Cybertrucku a kuře v pangejtu

Tesla byla opět v centru dění kvůli reznoucímu nerezovému Cybetrucku. Britové...

VIDEO Tesla byla opět v centru dění kvůli reznoucímu nerezovému Cybetrucku. Britové nabízí stavebnici...

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.