Lidovky.cz

Recept na zkrácení kolon: ať řidiči dodržují pravidlo, stačí správně zipovat

Ekonomika

  6:06
Tu situaci zná každý řidič – nekonečné čekání v pomalu popojíždějících kolonách před zúženími je pro tuzemské dálnice typické. Jen málo šoférů má však ponětí o tom, že za dlouhá zdržení si mohou částečně i sami. Ze studie Centra dopravního výzkumu totiž vyplývá, že by stačilo, aby všichni řidiči dodržovali jednoduché pravidlo zipu a kolony by se rázem zkrátily o čtvrtinu.

Kolona, ilustrační foto. foto: MAFRA - Anna Vavríková

Vytrpíte si hodinové popojíždění ve frontě a přijedete k dopravnímu omezení, kde je provoz ze dvou pruhů sveden do jednoho. A náhle nastává dilema – co udělat? Zastavit a pustit před sebe ostatní, nebo zrychlit a na nikoho nebrat ohledy? Přestože předpisy v takovéto situaci hovoří naprosto jasně, mnozí řidiči stále váhají.

Zipování v zákoně

Při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom do jízdního proudu průběžného pruhu.

Za porušení tohoto ustanovení řidičům hrozí až dvoutisícová pokuta.

„Vypočítali jsme, že kdyby všechna vozidla před omezením plynule zpomalila a předpisově se mezi sebe řadila podle pravidla zipu, stráví účastníci silničního provozu ve frontách o čtvrtinu méně času než nyní. V některých situacích by časová úspora mohla být dokonce i vyšší,“ popsal serveru Lidovky.cz výsledky před nedávnem provedených měření jejich spoluautor Jindřich Fryč.

O zipu nemají ani ponětí

Přenesení poznatků expertů z Centra dopravního výzkumu do praxe však zatím zůstává v nedohlednu. Velká část šoférů totiž o existenci takzvaného zipování nemá ani ponětí, a to i přesto, že tuzemské dopravní předpisy na něj pamatují už patnáct let.

Přesné statistiky sice neexistují, odborníci i dopravní policisté ale uznávají, že neznalých šoférů je stále hodně. „Z našich zkušeností opravdu vyplývá, že pravidlo zipu všichni řidiči rozhodně nedodržují,“ uvedl policejní mluvčí Jozef Bocán. „Tím nejen, že brzdí provoz, ale ještě výrazně zvyšují riziko nehod,“ doplnil.

Vizuální kontrola

Kdy nezipovat?

Často setkávám s tím, že v pravém jízdním pruhu jede kolona vozidel, bez toho aby bylo nutné požívat levý jízdní pruh. V levém jízdním pruhu pak tuto kolonu předjíždějí jednotlivá vozidla, a v místě, kde se pruhy sbíhají, si vynucují vpuštění do průběžného pruhu s odvoláním na zipování, přičemž se ještě plynulost dopravy zpomaluje, protože vozidla v pravém pruhu musí zabrzdit (aby je nenabouralo) a následně se rozjet,“ upozorňuje Jaroslav Papež z Besipu.

„Děláme, co můžeme. Povědomí o zipu se snažíme neustále zvyšovat, je ale zjevné, že část řidičů přínos ani fungování pravidla dodnes nepochopila,“ vysvětlila pro server Lidovky.cz Zuzana Ambrožová z Besipu s tím, že preventivní aktivity by měly jít ruku v ruce s policejním dohledem.

Strážci zákona tvrdí, že kontrolám dodržování zipu věnují dost času. „Nejčastěji využíváme vozidla v civilním provedení. Policisté za pomoci těchto vozů protiprávní jednání řidiče zadokumentují a následně řidiče na nejbližším vhodném a bezpečném místě zastaví a přestupek vyřeší,“ vysvětlil policejní mluvčí Jozef Bocán.

„Nemusíme však truchlit. Určitě se nedá říct, že by na tom tuzemští řidiči byli se znalostmi zipování výrazně hůře než šoféři ze zahraničí,“ dodala k výsledkům studie Ambrožová. Českým účastníkům silničního provozu zato podle ní chybí více trpělivosti a ohleduplnosti.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.