Lidovky.cz

Automobilky jsou pod tlakem ekologických norem. Proto hledají ‚udělátka‘ jak je obejít

USA

  6:45
PRAHA - Kauza okolo podváděcího softwaru v autech Volkswagenu vzbuzuje rozruch po celém světě. Po obviněních v USA žádá vyšetření také například Francie. Pod koncern Volkswagenu patří i Škoda Auto, která přiznala, že dříve používala motory, u kterých se na obcházení emisí přišlo. Automobilový odborník tvrdí, že podobné triky jsou poměrně časté a firmy se tak snaží vyhovět až přehnaně tvrdým ekologickým normám.

Logo společnosti Volkswagen. foto: Reuters

Podle Škodovky se problém netýká aktuálních modelů vyráběných pro trhy EU. Zda se ale Škodovky s podváděcím systémem neprohánějí po zahraničních silnicích nelze vyloučit.

„Svým způsobem by se to stát mohlo. Škodovka na americkém trhu v zásadě není, takže tam se jí to stát nemůže. Silná je v Číně, ale ta se zase nezajímá o problematiku životního prostředí. Pokud jde o Evropu, já doufám, že nic takového Škoda nepodstoupila a nezvolila tuto cestu. Pokud mám informace ohledně toho, jaké uvádí emise i spotřebu, tak jí v tomhle ohledu nic nehrozí,” uvedl odborník na automobily a mluvčí ÚAMK Igor Sirota.

Při měření emisí podstupují auta standardizovaný postup různých úkonů, startování, zrychlování a pod. Podle agentury EPA měly některé modely aut společnosti Volkswagen nainstalovaný počítačový program, který dokázal zjistit okamžik, kdy je vozidlo testováno na emise a zapnulo speciální režim. Při běžném provozu byl tento systém vypnutý, což vedlo k tomu, že vozidla vypouštěla do ovzduší 40 krát více škodlivin, než bylo povoleno.

Běžná praxe. O 30 % vyšší spotřeba, než jakou uvádějí propagační materiály

Podle Siroty se jedná o běžnou praxi, kdy se automobilky snaží při testování vozů všemožnými způsoby dosáhnout nižší spotřeby. Právě ta totiž hraje klíčovou roli při vypočítávání míry emisí.

Sirota ale zároveň dodává, že nic není černobílé. Svou roli hrají i ekologické normy, které se snaží prosadit, co nejnižší možné vypouštění emisí do ovzduší. „Je to začarovaný kruh. Společenství, ať už ve Spojených státech nebo v Evropě donutilo automobilky v rámci ekologického tažení přijmout normy na emise tak kruté a tak těžké, že jim v jistém smyslu „nezbylo” nic jiného, než si říct, tak buď teď položíme automobilku, aby auta byla ekologická, anebo spotřebu za každou cenu snížíme takovým způsobem, aby emise byly papírově splněné. To vedlo až k tomu, co se rozhodl udělat Volkswagen.”

Sirota popsal, že automobilky například při testování používají jiné pneumatiky, než jaké jsou na autech při prodeji. „Díky tomu dosahují nižší spotřeby, kterou uvádí v letáčcích. Zákazník tak může být překvapený a rozčarovaný nad tím, že spotřeba je až o 30 % vyšší, než jak je uváděno.”

„Běžnou praxí je, že automobilky používají všechny dostupné, možná nekorektní ale legální prostředky, díky kterým dosáhnou plakátové spotřeby. Když někdo chce jít ještě dál, tak vloží do softwaru nějaké šidítko, díky kterému se nezobrazí skutečná spotřeba ale ta o něco menší, plakátová. Připadá mi velmi naivní myslet si, že to jednoho dne nepraskne,” řekl Sirota.

Roli hraje i konkurenční boj

Pokuty pro automobilky nejsou nic neobvyklého, sankce ve výši až 18 miliard dolarů (435 miliard korun), která Volkswagenu hrozí, ale podle Siroty již představuje varování.„Je v tom vždycky kus politiky. Americký trh, se stejně jako každý další trh může tvářit jako otevřený, ale vždy bude mít zájem na ochraně vlastních výrobců. Něco takového se stalo již jihokorejské automobilce Hyundai, ale Volkswagen už to zřejmě přehnal. Je to pokus varovat, že za tuto mez už je to příliš. Obvykle jsou pokuty obvykle řádově okolo 1-2 miliard dolarů. Jedná se tedy o varování pro ostatní automobilky.”

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.