Lidovky.cz

Lidé se stále častěji snaží prodat auta s odstraněnými filtry pevných částic

Ekonomika

  12:38
PRAHA - České autobazary registrují zvýšenou nabídku dieselových vozidel s nefunkčním nebo odstraněným filtrem pevných částic. Tyto vozy se jejich majitelé snaží za každou cenu prodat a vadný DPF zatajit. Nový filtr stojí desítky tisíc korun a auta bez něj jsou ze zákona nepojízdná a na silnici nemají co dělat.

Autobazary se plní oficiálně nepojízdnými auty. foto: Lidové noviny

Informace vyplývají od velkých tuzemských prodejců ojetin. Se zaneseným nebo poškozeným filtrem může mít vozidlo vyšší spotřebu, nižší výkon, diagnostika hlásí chyby a v některých případech auto nelze vůbec uvést do chodu.

Největší síť autobazarů AAA Auto zaregistrovala jen v říjnu nárůst pokusů o prodej auta s odstraněným filtrem o pětinu na 150. „V poslední době se dramaticky množí případy, že technici při výkupní kontrole vozu zjistí, že filtr je zcela nefunkční, protože ho někdo vyřízl, jeho vnější obal pak zase navařil zpátky a upravil řídící jednotku motoru tak, aby laik nic nepoznal,“ uvedl vedoucí výkupu AAA Petr Vaněček.

Každé druhé ojeté auto prodané v Česku má stočený tachometr

Nový DPF stojí až sto tisíc korun a bez něj neprojde vozidlo emisní kontrolou. V zahraničí navíc hrozí, že policie takové vozidlo zabaví a řidiči uloží pokutu až několik tisíc eur.

„Jen za měsíc říjen jsme odhalili 32 vozidel s odstraněným nebo nefunkčním filtrem pevných částic, které se nám snažili jejich majitelé prodat,“ dodal Pavel Foltýn z Auto ESA. Všem vozidlům podle něj scházelo několik měsíců do další emisní kontroly a bylo tedy zřejmé, že se je jejich majitelé snažili prodat ještě před tímto termínem.

Filtr DPF je významná součást moderních turbodieselových motorů, která je pro vozy vyrobené od roku 2009 dokonce povinná. Zachycuje pevné karcinogenní nečistoty ve výfukovém systému, a to s účinností od 90,00 do 99,99 procenta všech emisních částic. Nejobvykleji se skládá ze dvou těles - samotného filtru a předřazeného oxidačního katalyzátoru, který ve fázi regenerace působí jako hořák, v němž nespálená nafta vzplane a zapálí přitom i saze ve filtru. Přesto se filtry časem zanesou a je nutné je vyměnit.

Filtry pevných částic však nejsou jediným problémem, který diesely v poslední době trápí. Letos v září se objevila kauza týkající se některých starších motorů TDI koncernu VW, které byly vybavené softwarem umožňujícím obcházet homologační měření emisí. V Česku takových aut jezdí asi 150 tisíc.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.