Zkrácení doby pro přenesení čísla zavedla loňská novela zákona o elektronických komunikacích. „V současné době je přenos čísla závislý na typu smlouvy. U předplacených karet je to standardně čtyři dny a u tarifů je vždy potřeba dodržet výpovědní dobu ze smlouvy,“ uvedla mluvčí Vodafonu Markéta Kuklová. Smlouvy mívají standardně 30denní výpovědní lhůtu.
Ceny mobilních tarifů jsou v Česku opět výrazně nad průměrem EU |
„Pokud zákazník po 1. únoru požádá o přenos čísla, skončí smlouva ze zákona do deseti dnů od podání této žádosti, pokud se operátor a účastník nedohodnou na lhůtě delší. V případech, kdy účastník pouze podal výpověď, ale nepožadoval přenesení čísla, skončí smluvní vztah uplynutím výpovědní doby, která nesmí překročit 30 dnů,“ uvedl úřad.
Zákon se týká i prodlužování smlouvy na dobu určitou
Vedle toho se novela zákona rovněž dotkla například prodlužování smlouvy na dobu určitou. O konci závazku vyrozumívá operátor způsobem, který si spotřebitel zvolil pro zasílání vyúčtování, nejdříve tři měsíce a nejpozději měsíc před skončením závazku. Nově v případě, kdy spotřebitel neprojeví svůj aktivní souhlas s pokračováním závazku, přechází smlouva ve smlouvu na dobu neurčitou.
V roce 2016 operátoři přenesli přes 400.000 mobilních čísel, o dva roky dříve to bylo v souvislosti s nástupem virtuálních operátorů tři čtvrtě milionu čísel.
V ČR je více než 14 milionů aktivních mobilních čísel, na každého občana tak připadá více než jedno. Část z karet ale slouží pro různá technická zařízení, jako jsou například poplašná zařízení nebo dálková ovládání garáží. Vedle tří mobilních operátorů v Česku funguje více než stovka virtuálních operátorů.