Lidovky.cz

Útraty na internetu stále rostou

Ekonomika

  10:44
PRAHA - Nakupovat z klidu domova se naučilo zase o něco více Čechů. Internetové obchody v tuzemsku dobře vydělávají, objem utracených peněz se stabilně zvyšuje. Experti navíc odhadují, že i v dalším období zažijí elektronické prodejny skvělé časy.

počítač internet foto: Jan ZátorskýLidovky.cz

Celkem se v takzvaných e-shopech protočilo na světě loni podle agentury Netcraft přes dva biliony eur, v přepočtu asi 59 bilionů korun. Pro letošní rok přitom odborníci odhadují další nárůst, a to až o 1,6 bilionu eur. I když ve srovnání se světem tuzemští internetoví obchodníci zaostávají, ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Nikola Rafaj odhaduje, že celý český trh letos bude činit osm až deset miliard korun. "Čísla ale nezahrnují cestování, zábavu a služby. Nárůst proti minulému roku je čtyřicet procent," říká Rafaj s tím, že přesná čísla zatím neexistují.

Náskok proti Slovensku
Například v Německu utratí lidé přes internet zhruba dvě stě miliard eur a podle deníku Frankfurter Allgemeine Zeitung jsou normální třicetiprocentní nárůsty tržeb. "V porovnání s původní patnáctkou EU jsme značně pozadu - v prodávaném zboží i v počtu zákazníků," přiznává Rafaj. Zároveň dodává, že zatímco například v Británii nakupuje přes web 66 procent uživatelů internetu, v Česku je to jen třetina.

Marketingový ředitel jedné z nejsilnějších elektronických prodejen Internet Mall Tomáš Kovařík naopak říká, že při srovnání s novými členskými zeměmi Evropské unie si Česká republika vede velmi dobře. "Internetové nakupování je tu silně rozvinuté. Oproti polskému, slovenskému či maďarskému trhu má Česko náskok několika let," soudí Kovařík.

Liší se také podíly internetového prodeje na celkovém objemu maloobchodu. Tomáš Kovařík říká, že v ČR je to pouhé jedno procento. V některých segmentech, například u elektroniky, je však podíl internetu výrazně vyšší, až okolo 15 procent. I proto se na internetový trh chystají vstoupit i elektroprodejci Datart a ElectroWorld. "Určitě s tím začneme, jestliže nechceme v prodejích zaostávat a ztrácet," řekl LN ředitel ElectroWorldu Jiří Řízek. Datart podle ředitele Pavla Slámy chtěl spustit e-shop ještě letos, jestli se tak stane ale prozatím není jasné. Podle údajů agentury TNS Infratest mají internetové prodeje na celkových objemech obchodu největší podíl v Jižní Koreji, Spojených státech a Kanadě, kde se blíží třiceti procentům.

Podle zkušeností odborníků se dá říci, že se lidé postupně zbavují strachu z nakupování přes web. "Chování spotřebitelů se mění, ale nedůvěry se zcela nezbavili," tvrdí Kovařík. Podle Nikoly Rafaje tak polovina nových zákazníků nakupuje až po doporučení známých, kolegů anebo kamarádů. "Stále je třeba vysvětlovat, jak postupovat, na co si dát pozor a jaká práva zákazníci mají," uzavírá.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.