Lidovky.cz

Radě vadí skluzy v programu

Ekonomika

  16:16
Některé večerní televizní pořady začínají až o dvacet minut později, než jak uvádějí programoví průvodci. Ukázala to analýza Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV). Ačkoli to zákon televizím nepřikazuje, úřad chce přimět vysílatele, aby skluzy v začátcích pořadů eliminovali. „Čas uvedený v průvodcích považuji za veřejný příslib, který by měl být dodržen.

Česká reality show Vyvolení foto: Lidové noviny

Za zboží v obchodě se také platí přesně tolik, kolik je uvedeno na cenovce,“ vysvětluje předseda rady Petr Pospíchal, proč by se avizované začátky v programových průvodcích neměly brát jen jako orientační.

Analýza: Za prodlevy může hlavně reklama
Na prodlevy ve vysílání, dosahující údajně až k desítkám minut, si radě stěžovali někteří diváci. Analytici RRTV se proto letos týden v srpnu a dva dny v září zaměřili na hlavní vysílací časy dvou programů České televize a vysílání Novy a Primy.

Ze čtrnáctidenního monitoringu pořadů mezi dvacátou hodinou a půlnocí následně vyplynulo, že od časů avizovaných v přehledech programů se nejméně odklání ČT 2, a to o 1,7 minuty. Zanedbatelné posuny jsou podle rozboru dány tím, že druhý program ČT vysílá minimum reklamy. Největší zdržení, až deset minut, naopak způsobují protahující se sportovní přenosy. Větší množství reklamy způsobuje průměrně dvouapůlminutovou prodlevu na ČT 1. Ta sice dává své večerní Události, komentáře vždy přesně o půl jedenácté, začátky pozdějších pořadů se však vinou reklamy opět zpožďují.

Reklama prodlužuje podle rady i vysílání komerční Novy, a to o 5,8 minuty. Nejméně disciplinovaná byla v dodržování vysílacích časů televize Prima, zejména díky reality show VyVolení. Tento denní pořad několikrát posunul následující program o více než dvacet minut. Získat před osmou večerní co nejvíce diváků, to bylo podle analýzy důvodem toho, že některé díly VyVolených Prima zařazovala s až pětiminutovým předstihem oproti avizovaným časům.

Průměrná odchylka v programu Primy činila 6,6 minuty. Na skluzy vysílacích časů si podle analýzy diváci stěžují oprávněně, zejména u komerčních televizí je tento problém markantní. „Zpoždění bez zavinění provozovatele - při sportovním přenosu či charitativním koncertu - jsou akceptovatelná. Posuny v důsledku předimenzování reklamních bloků jsou neomluvitelné,“ míní analytici RRTV.

„Analýza se zaměřila pouze na hlavní vysílací čas. Přes den mohou být některé posuny i delší,“ dodává k tomu šéf RRTV Petr Pospíchal. Zákon radě neumožňuje nařídit televizím, aby veřejně uváděné časy dodržovaly. Úřad chce tedy alespoň dopisem vyzvat vysílatele, aby se této „nezodpovědnosti vůči divákovi“ vyhnuli.

Televize: Je to diskutabilní
„Publikované časy se snažíme dodržovat. Případné časové posuny souvisejí s řadou faktorů, jako je například živé vysílání či naplněnost reklamních bloků. Rozhodně však nemůžeme souhlasit s názorem, že naše televize vysílala některé díly VyVolených s předstihem,“ sdělila LN mluvčí Primy Jana Malíková.

Stejně tak je podle ní diskutabilní, zda je Prima opravdu nejméně disciplinovanou televizí v dodržování vysílacích časů. „Jen si vzpomeňte, jak po zahájení VyVolených nebyla Nova schopna několik týdnů vysílat podle svých publikovaných plánů,“ upozorňuje Malíková. Prima podle ní nemá ani moc stížností od diváků, protože k časovým posunům dochází i ve vysílání dalších televizí.

Také Nova se podle své výrobní a programové ředitelky Jiřiny Pokorné se stížnostmi diváků nesetkává. „Z kontextu dosavadní praxe je jasné, že diváci chápou začátky vysílání jednotlivých pořadů jako plánované. Vydavatelé televizních programů požadují informace o začátcích pořadů s několikatýdenním předstihem a definitivní začátky pořadů se zpřesňují až v závislosti na délce reklamních breaků a dalších okolnostech pár dní před vysíláním, když už jsou informace o programu dávno vydány.“

Podle Pokorné je logické, že v intervalu několika týdnů dopředu nelze odhadnout délku konkrétních bloků reklam nebo třeba to, jaké se sejdou příspěvky v Televizních novinách. „Nikdy také předem nezjistíte, jak dlouhý bude přímý fotbalový přenos. Potom samozřejmě mohou nastat drobné odchylky od plánovaných časů. Naší prioritou je zaručit, že pořad nezačne dříve, než je uvedeno v programech, aby diváci nepřišli o jeho začátek,“ uvedla Pokorná.

Rovněž mluvčí České televize Martin Krafl upozornil na to, že ČT dosud nezaznamenala ze strany diváků žádnou nespokojenost. „Myslím, že ČT je v tomto směru v porovnání s komerčními televizemi v mnohem lepší pozici,“ uvedl pro LN Krafl. „Zmínce o větším množství reklamy úplně nerozumím, protože jsme vázáni zákonným limitem reklamy, a ten dodržujeme.

V televizním vysílání samozřejmě může dojít k tomu, že se v jednotlivých pořadech s časem pracuje a že se čas zaokrouhluje vždy k začátkům pětiminutovek. Nicméně máme pevné časové osy, které jsou přísně závazné - jsou to zejména zpravodajské pořady, ale také Večerníček a některé life-stylové pořady. A zde k žádným posunům nedochází.“

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.