Lidovky.cz

Přenos čísel stále halí nejasnosti

Ekonomika

  12:09
PRAHA - Už za necelé dva měsíce má každý mít možnost odnést si při změně mobilního operátora k novému své původní telefonní číslo. I když operátoři tvrdí, že termín spuštění služby - 15. ledna 2006 -dodrží, přesto je kolem přenositelnosti čísel stále dost otazníků.

vyhoďte kartu,přejděte ke konkurenci - a číslo vám zůstane foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny

Dosud třeba není jisté, kolik za přenos čísla zaplatí klienti či kolik si mezi sebou naúčtují operátoři a ani to, jak dlouho bude přenos čísla trvat.

S kritikou se přidalo i Sdružení na obranu spotřebitelů (SOS). Podle SOS měla být přenositelnost zásadním nástrojem pro další rozvinutí konkurence a zmnožení výhod pro spotřebitele. „Zda tomu tak bude, není zcela jisté, protože o podmínkách pro spotřebitele stále není rozhodnuto,“ říká Karel Pavlík z SOS s tím, že Český telekomunikační úřad dostatečně detailně nerozhodl o řadě podstatných okolností. Ty jsou přitom pro zákazníky při přenosu čísla rozhodující.

Podle Pavlíka se jedná hlavně o cenu za přenesení, dobu přenosu, bezpečnost a proces přenášení. Mluvčí Oskara Jakub Hrabovský přiznává, že se operátoři zatím neshodli na řešení, které by odráželo tyto hlavní priority: rychlost, cenovou přijatelnost a jednoduchost.

Do středy přitom měly firmy přenositelnost zapracovat do svých všeobecných podmínek. I když to udělaly, stále není určeno, kolik bude služba stát a jak dlouho bude přenos čísla trvat.

Podle Eurotelu se doba od podání výpovědi po změnu operátora může pohybovat od minimálně 24 hodin, ve složitějších případech ale i do několika týdnů. T-Mobile mluví o třech dnech až týdnu, Oskar tvrdí, že se jedná o záležitost dní, výjimečně i hodin. Přenášet číslo bude podle Eurotelu možné vždy jen mezi dvěma pracovními dny, číslo tak nebude funkční v období mezi půlnocí a šestou hodinou ranní.

Názor operátorů se liší i v tom, kolik čísel mohou za určitý čas přenést. „Jedná se o zhruba tři tisíce čísel denně, ale jsme schopni to zvýšit,“ uvedl František Zuzák z Eurotelu. T-Mobile je podle mluvčí Martiny Kemrové schopen přenést až 40 tisíc čísel měsíčně. Operátoři se ale musí shodnout a přizpůsobit společnému řešení. Podle toho, kolik zvládne přenést ten druhý. Přenos firemních klientů je omezen denně na jednu objednávku s nejvýš tisícovkou čísel.

Cenu, kterou bude zákazník za přenos čísla platit, zatím operátoři tají. „Je v zájmu operátora, aby cena zákazníka motivovala. Výše poplatku za portaci bude součástí konkurenčního boje,“ říká Martina Kemrová. V unii činí poplatek okolo 11 eur, tedy asi 320 korun. I mezi sebou si operátoři naúčtují určitou sumu, platit bude nový operátor opouštěnému a částka by měla pokrýt vynaložené náklady.

Autoři:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.