Lidovky.cz

Státní záruky stojí miliardy

Ekonomika

  10:05
PRAHA - I v příštím roce budou daňoví poplatníci platit za krachy českých bank, nesplácené úvěry určené na vybudování infrastruktury či například za úvěry pro České dráhy.

peníze foto: Hynek Glos Lidové noviny

"Pro rok 2006 se počítá s realizací rizikových státních záruk ve výši 11,24 miliardy korun," říká Jaroslav Růžek. Oproti letošnímu roku by tak mělo dojít k výraznému snížení výplat kvůli problémovým zárukám. V letošním roce totiž podle Růžka bylo zaplaceno 21,9 miliardy korun. Na co přesně a v jaké výši budou peníze daňových poplatníků vynaloženy, odmítl Růžek sdělit. Ministerstvo nebylo sdílnější ani v případě proplacených záruk v letošním roce.

Tajná splátka pro ČSOB 
Bez bližších podrobností Růžek uvedl, že byla předčasně splacena záruka za Slovenskou inkasní, kterou stát poskytl Československé obchodní bance (ČSOB). V návrhu státního rozpočtu na rok 2006 je nicméně výše splátky vyčíslena na 4,7 miliardy korun. K proplacení záruky se nevyjádřil ani Pavel Hejzlar z ČSOB. 

Stát se ve prospěch ČSOB zaručil za dluhy státní Slovenské inkasní ve výši desítek miliard korun. Záruky vystavila vláda Josefa Tošovského v roce 1998, aby umožnila snazší privatizaci ČSOB. Banka na konci loňského roku dokázala na slovenském státu vysoudit sumu téměř dvaceti miliard korun, která však nekryje celou garanci. Rozdíl tak doplatil stát.

Kromě peněz pro ČSOB stát zaplatil nesplácené úvěry ve výši 200 milionů dolarů (skoro pět miliard korun) za Aero. Další sumy šly na splacení úvěrů za Správu železniční dopravní cesty na výstavbu koridorů a ve prospěch České národní banky, které stát proplácí náklady na očištění malých bank v polovině 90. let.

Zároveň ze státní kasy letos plynou do centrální banky peníze, které souvisí s prodejem majetku zkrachovalé Investiční a Poštovní banky (IPB) do rukou ČSOB. Stát kryje záruky, které ve prospěch ČSOB vystavila při této transakci centrální banka. ČNB se zavázala zaručit za rizika ztrát vyplývajících z neevidovaných závazků nebo například chybějícího majetku IPB. 

Stejné problémy budou tížit státní kasu i v roce následujícím. Podle Růžka se pravděpodobně budou proplácet záruky za úvěry, kterými se financuje výstavba železničních koridorů, pořizování nových železničních vozů a za úvěry od Evropské investiční banky, které slouží na výstavbu silnic a dálnic. "Počítá se i se splátkami záruk poskytnutých do bankovního sektoru," dodává Růžek. Dlouhodobým problémem zůstávají pro státní finance garantované úvěry Správy železniční dopravní cesty a poskytnuté záruky do bankovního sektoru.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.