Lidovky.cz

Pendolino zlevní. Kvůli potížím

Ekonomika

  9:28
PRAHA - Poté, co rychlovlaky Pendolino včera opět zastavila technická závada na softwaru, rozhodly se dráhy k neočekávanému kroku: Sníží jízdné.

Pendolino foto: Jiří Wagner - redaktor Neviditelného psaReprofoto

„České dráhy, přestože vzniklou situaci nezavinily, vyhlašují zvláštní jízdné pro vlaky SuperCity Pendolino, které bude platit na všech spojích SuperCity mezi Prahou a Ostravou. Oproti standardnímu tarifu bude nižší o 20 procent,“ sdělil včera Aleš Ondrůj z Českých drah. Toto zvláštní jízdné bude platit do odvolání.

Vlaky budou i nadále jezdit podle jízdního řádu s tím rozdílem, že část pendolin bude prozatím nahrazena vlaky Eurocity a Intercity. Dráhy také důrazně vyzvaly výrobce, firmu Alstom, k okamžité nápravě a eliminaci závad. Ty byly podle Ondrůje běžné i při zavádění podobných souprav v zahraničí. Jeho slova potvrdil i Igor Snopek z Alstomu. „Je to velmi složité technické zařízení a u každého podobného produktu se závady mohou vyskytnout,“ sdělil LN Snopek ze společnosti Alstom.

Upřesnit, o jaké potíže šlo, ale zatím výrobce nedokázal. „V současné době jsou na místě technici, kteří celou věc řeší,“ uvedl Snopek.
Potíže pendolina. Poslední problémy rychlovlaku byly se softwarem. Už dříve se však objevily potíže, například s topením, s napájením proudem nebo se zavíráním dveří. Mluvilo se také o riziku, že elektromagnetické vlnění, které způsobují motory vlaku, může narušit funkce drážního zabezpečovacího zařízení.


Spoj mířící z Prahy do Ostravy musel ukončit svou jízdu již na Pardubicku, druhá souprava jedoucí opačným směrem zůstala stát v Hranicích nedaleko Přerova. České dráhy tak musely soupravy přepravit do Prahy, kde budou opraveny. Cestující, kteří vozy jeli, byli nuceni přesednout do jiných spojů. Dráhy jim ale vyplatily kompenzace.

Od Alstomu České dráhy prozatím žádnou náhradu škody nebo ani smluvní pokutu nepožadují. „Pro nás je prozatím prioritou, aby se problémy okamžitě vyřešily,“ řekl Ondrůj. Sedm souprav Pendolino začalo na českých tratích jezdit v listopadu loňského roku. Vlak spojuje šestkrát denně Prahu s Ostravou, a dvakrát za den Prahu s Brnem a Břeclaví. Dráhy za rychlovlaky zaplatily asi 4,4 miliardy korun.
Autoři:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.