Lidovky.cz

Hry skončily, spory trvají

Ekonomika

  10:22
PRAHA - Z hlediska sportu nejúspěšnější vystoupení samostatné České republiky v její dosavadní historii. Z pohledu reklamy ale také rozbuška řady sporů. I taková byla zimní olympiáda.

Reklama na Budvar.

 Pro arbitrážní komisi Rady pro reklamu skončí zimní olympijské hry v italském Turínu definitivně zřejmě až 9. března. Ten den by se totiž měla sejít a vyslovit definitivní tečku za spory týkajícími se takzvaného nelegálního marketingu spojeného s hrami.

„Evidovali jsme několik podnětů proti využívání olympijské symboliky v reklamách producentů pivních značek. Vydali jsme doporučení neužívat olympijskou symboliku v jakékoli podobě a arbitrážní komise se sejde 9. března, aby mohla vydat stanovisko, které bude sloužit jako precedens do budoucna,“ potvrdil LN výkonný ředitel Rady pro reklamu Pavel Kurýl.

Na celé věci je přitom zajímavá jedna věc: Český olympijský výbor (ČOV) protestoval zejména proti reklamním aktivitám Budějovického Budvaru, na něž jej upozornil Plzeňský Prazdroj, generální partner ČOV a konkurent Budvaru. Avšak i reklamní kampaň značky Pilsner Urquell, prémiového brandu Plzeňského Prazdroje, se stala terčem kritiky.

Budvar proti Plzni
„Ano, obdrželi jsme i stížnosti ze stran veřejnosti proti sponzoringové reklamě Pilsner Urquell, konkrétně proti spotu Pochodeň. Podle stěžovatelů se v něm objevovala olympijská symbolika,“ potvrzuje Kurýl. Arbitrážní komise však podle něj proti této reklamě nezasáhla jednak proto, že Plzeňský Prazdroj je skutečně generálním partnerem ČOV, jednak zmíněný spot prošel u Rady pro reklamu předběžnou kontrolou. „Plzeňský Prazdroj si dal tuto reklamu ještě před nasazením posoudit a upravil ji podle našeho doporučení. V té podobě, v jaké byla později odvysílána, ji rada schválila,“ uvedl Kurýl. 

Během olympijských her však nasadil své sportovní spoty i Budějovický Budvar. A to byl kámen úrazu. Podle časopisu Strategie upozornil ČOV na kampaň Budvaru právě Plzeňský Prazdroj. Strategii to potvrdil mluvčí Prazdroje Alexej Bechtin. ČOV se poté kvůli reklamám Budějovického Budvaru obrátil nejen na Radu pro reklamu, ale i na budějovický krajský soud.

Ten Budějovickému Budvaru zakázal předběžným opatřením používat reklamní spot, v němž dva Angličané - Bob a Dave - propagují pivo v dresech české hokejové reprezentace. Spor však ještě nekončí. „Budějovický Budvar je oficiálním partnerem českého hokeje už od roku 2003 a má právo používat v kampaních slogan Oficiální pivo českého hokeje,“ uvedl ve stanovisku Budějovického Budvaru jeho tiskový mluvčí Petr Samec s tím, že toto stanovisko je podloženo nezávislými právními analýzami.

Olympijský výbor je však přesvědčen, že vystoupil proti Budvaru oprávněně: „Soud nám dal jednoznačně za pravdu. Případ Budvaru je o to komplikovanější, že Anheuser Busch a Budweiser je oficiálním celosvětovým dodavatelem olympijských her. Mezinárodní olympijský výbor naši aktivitu a stažení reklamy Budvaru v ČR ocenil,“ uvedl pro LN mluvčí olympijského výboru Jan Martinek.

Případ Hnilička
Spot s Bobem a Davem není jediný, který vyvolal kontroverzi mezi ČOV a Budvarem. Krátce před zahájením her, ve středu 8. února, se ČOV ozval proti spotu s brankářem Milanem Hniličkou. Podle ČOV spot porušoval olympijskou chartu, která sportovcům zakazuje během her účast v reklamě. Budvar se hájil, že hry začínají až 10. února a spot byl nasazen ještě před nimi. Kdo měl pravdu?

Podle Filipa Wintera z advokátní kanceláře Winter & spol., která se specializuje na reklamu, se omezení skutečně vztahuje jen na dny mezi zahájením a ukončením her, tedy na období mezi 10. únorem 2006 a 26. únorem 2006. ČOV ale nesouhlasí: „Všichni sportovci, včetně Milana Hniličky, podepsali smlouvu, podle které se zdrží jakýkoli komerčních aktivit od doby nominačního pléna (19. ledna 2006),“ uvádí Martinek.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.