„Lidé se naučili chodit do velkých obchodů, což nám přineslo odliv zákazníků. Naše tržby poklesly na minimum,“ říká například Milan Musil z Knihkupectví Týnská v centru Prahy. To potvrzují i jiní prodejci. Zájem lidí poklesl v některých prodejnách až o třetinu.
„Víme, že ten konec jednou přijde, zatím se to ale snažíme oddalovat, jak to jen jde,“ říká například liberecký knihkupec Jaroslav Fryč.
Hlavním problémem podle malých prodejců je, že velké obchodní řetězce si mohou díky většímu odběru knih dovolit žádat po distributorech knih nižší ceny. Stejné knihy poté mohou prodávat levněji.
„Tato praxe je pro malá knihkupectví likvidační,“ dodává Musil. Malí knihkupci se také vesměs shodují, že by ve vztahu k cenám knih měl být zaveden určitý řád. Nemohlo by tak podle nich docházet k situaci, kdy si lidé knihu raději koupí v hypermarketu, protože ten si může dovolit jít s cenou až na hranici ziskovosti.
Nejvíce se to podle obchodníků pozná na drahých knihách. Velké řetězce si spíše mohou dovolit masivní reklamní kampaně zaměřené na exkluzivně vypravované knihy dárkového typu, oblíbené zejména v období před Vánocemi.
„My si jednoduše nemůžeme dovolit takové ty sloupce osmdesáti kusů drahých knih ve výloze,“ říká také Josef Guriča z pražského Knihkupectví Průša.
Mnozí knihkupci ale přesto věří, že je zákazníci neopustí. Záchranou podle jejich majitelů může být pouze osobnější přístup k zákazníkovi nebo specializace.
„Víme, že ten konec jednou přijde, zatím se to ale snažíme oddalovat, jak to jen jde,“ říká například liberecký knihkupec Jaroslav Fryč.
Hlavním problémem podle malých prodejců je, že velké obchodní řetězce si mohou díky většímu odběru knih dovolit žádat po distributorech knih nižší ceny. Stejné knihy poté mohou prodávat levněji.
„Tato praxe je pro malá knihkupectví likvidační,“ dodává Musil. Malí knihkupci se také vesměs shodují, že by ve vztahu k cenám knih měl být zaveden určitý řád. Nemohlo by tak podle nich docházet k situaci, kdy si lidé knihu raději koupí v hypermarketu, protože ten si může dovolit jít s cenou až na hranici ziskovosti.
Nejvíce se to podle obchodníků pozná na drahých knihách. Velké řetězce si spíše mohou dovolit masivní reklamní kampaně zaměřené na exkluzivně vypravované knihy dárkového typu, oblíbené zejména v období před Vánocemi.
„My si jednoduše nemůžeme dovolit takové ty sloupce osmdesáti kusů drahých knih ve výloze,“ říká také Josef Guriča z pražského Knihkupectví Průša.
Mnozí knihkupci ale přesto věří, že je zákazníci neopustí. Záchranou podle jejich majitelů může být pouze osobnější přístup k zákazníkovi nebo specializace.