Lidovky.cz

Co nejvíc diváků co nejlevněji

Ekonomika

  10:34
PRAHA - Muž, který stál u zrodu Novy, se vrací. Nový programový ředitel komerční televize David Stogel poprvé představil své plány: bavit mladší a bavit je chytře.

Vítěz reality show Big Brother David Šín "Šrek". foto: Michal KamarytČTK

Zvyšovat sledovanost a dále budovat značku, tak vidí své hlavní cíle v soukromé komerční televizi Nova její čerstvý programový šéf David Stogel.

„Mým hlavním cílem je dosáhnout co nejvyšší sledovanosti za co nejnižších nákladů,“ prohlásil tento týden při prvním veřejném vystoupení po čtvrtroce ve funkci.

Jeden z nejdůležitějších postů v Nově Stogel obsadil na začátku ledna, zhruba rok po tom, co z něj odešla Libuše Šmuclerová. Po osmileté přestávce tak čtyřicetiletý Američan znovu pracuje pro CME, současného majitele Novy.

Stále nejsledovanější česká televize pro něj není neznámým prostředím - v roce 1994 stál u jejího zrodu. O rok později pomáhal CME odstartovat rumunskou PRO TV, nyní dvojku tamního trhu.

Poslední tři roky působil ve vedení maďarské TV2, která za sebou má - podobně jako Nova s Primou loni na podzim - přímý souboj se svým hlavním rivalem prostřednictvím denních reality show. „Dokáže proto předvídat, co nás může čekat s Primou,“ řekl nedávno o Stogelovi jeho současný nadřízený, šéf Novy Petr Dvořák.

Kvůli své zkušenosti ze souboje Big Brothera a předobrazu VyVolených v Maďarsku Stogel nevidí loňskou prohru Novy jako fiasko. „Big Brother se možná zdál jako neúspěch, ale posloužil našemu strategickému záměru,“ uvedl při úterním setkání s novináři.

Cílem údajně nebylo nutně porazit Primu, ale to, aby VyVolení - její nejsilnější zbraň - přestala během následujícího roku fungovat. To se podle Stogela povedlo. A zásluhu na tom mají především úspěšné seriály Ulice a Ordinace v růžové zahradě.

Úspory kvalitu neohrozí
Druhý jmenovaný nyní poráží i další vlajkovou loď Primy, Rodinná pouta. Ale za cenu řádově vyšších nákladů, upozornil před týdnem v LN ředitel Primy Martin Dvořák. Vedení Novy nyní hledá, kde všude ušetřit.

Podle Davida Stogela se celkové výdaje meziročně sníží, ale náklady na výrobu programu zůstanou víceméně stejné. „Nechci kvůli šetření ohrozit kvalitu. Jde jen o to pečlivě vybrat, do jakého pořadu a kolik peněz se nám vyplatí dát,“ přiblížil programový šéf.

„Například bych rozhodně nesnižoval náklady na Ordinaci, aby nevypadala jako levná telenovela Rodinná pouta,“ podotkl. Dražší výpravu Ordinace podle něj diváci ocení; aktuálně se jich u každého dílu schází přes dva miliony. „Jindy zase děláme věci, které nejsou tolik sledované, ale budují televizi značku. Což se nakonec stejně projeví ve sledovanosti,“ řekl LN Stogel.

Stejně jako v Maďarsku, kdy denní reality show typu Big Brother trh rychle nasytily, se podle Stogela i v Česku na případu druhé řady VyVolených ukazuje, že divák jich má dost. Nova se proto dalšími řadami vrátí ke svým osvědčeným sériím Česko hledá SuperStar a Výměna manželek.

Nevylučuje ale ani uvedení Hvězdné akademie, která kombinuje Big Brothera a SuperStar. Diváci v ní sledují nejen jednotlivá kola pěvecké soutěže, ale i každodenní život soutěžících.

Lepší zábava pro mladší
Nova chce bavit inteligentněji a vysílat pro mladší diváky než dosud - místo co nejširšího záběru se soustředí na lidi mezi 15 a 54 lety, atraktivní pro zadavatele reklamy.

Do hlavních vysílacích časů Stogel počítá s nejnovějšími akčními seriály. České filmy nakoupené v rámci dlouhodobého kontraktu s Ateliéry Bonton doplní i desítky snímků z produkce amerického studia DreamWorks, donedávna patřícího Stevenu Spielbergovi, které je nyní v majetku jeho konkurenčního hollywoodského gigantu Paramount.

Nový ředitel programu chce změnit také styl sobotních zábavních estrád či silvestrovských show.

Že nezná říkanky, nevadí
Bývalý dlouholetý šéf Novy Vladimír Železný nedávno zapochyboval, zda Američan může úspěšně rozhodovat o českých pořadech. „Programový ředitel musí být Čech, musí znát říkanky, dětské popěvky, lidové zvyky, musí být zakotven v této zemi, aby dokázal vycítit takové to jemné,“ uvedl na Frekvenci 1.

Jak dodal, Stogel má proti ostatním Američanům jednu velkou výhodu: „Má za manželku Editu Matusovou, moji bývalou tajemnici, která mu jistě o těch říkankách alespoň něco řekne,“ doufal Železný.

Stogel, který v Česku střídavě žije patnáct let, vidí svou výhodu i jinde. „Dokážu program posoudit z odlišného pohledu. Když se jako Čech příliš soustředíte na obsah, můžete některé věci přehlédnout.

Já se dívám, jak herci hrají, jak je scéna nasvícená, vidím, jak je pořad natočen, stříhán, jakou používá hudbu či grafiku. Obyčejně tak poznám, co je dobrý pořad a co ne.“

V dlouhodobé programové strategii Novy, jíž je pověřen, plánuje David Stogel i pečlivou přípravu pořadů, než půjdou na obrazovku. A v zásobě chce mít pořád několik nových témat.

„Nechci jen dohánět to, co dříve než my uvede Prima nebo Česká televize,“ říká pevně.

Autoři:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.