Lidovky.cz

Firmy opouštějí Prahu. Šetří

Ekonomika

  13:28
PRAHA - Stále více zahraničních firem stěhuje své výroby či strategické služby jako call centra či centrály zákaznické podpory dál na východ. Podobný trend lze ale najít i u tuzemských podniků.

podnikatel foto: Alžběta JungrováLidové noviny

Snaha ušetřit vede k tomu, že stále častěji vznikají nová centra zákaznických služeb a call centra mimo hlavní město. V regionech s vyšší nezaměstnaností se tak zároveň tvoří nová pracovní místa.

Nové uplatnění tak najde například několik desítek zájemců o práci v Pardubicích, kde dnes posiluje své klientské centrum Česká pojišťovna. Loni zprostředkovala agentura na podporu podnikání a investic CzechInvest 24 takových projektů v oblasti strategických služeb.

Sem patří právě call centra, hi-tech opravárenská centra, finanční a účetní operace, vývoj softwaru či zákaznická podpora. „Pro Česko znamenají projekty příliv zajímavého know-how. Přesto za loňský rok představují sumu asi 3,5 miliardy korun a vytvořily asi 3700 nových pracovních míst,“ říká ředitel CzechInvest Tomáš Hruda. Agentura přitom podporuje bez rozdílu české i zahraniční společnosti.

Důvod, proč společnosti míří se svými call centry mimo Prahu, je zřejmý. „Mohou ušetřit na platech, které jsou mimo hlavní město obvykle nižší, a pak třeba na nájmech prostor,“ vysvětluje Hruda. Přesnou výši úspor ale firmy nechtějí komentovat.

Když se však vezme v úvahu, že podle statistiků průměrná mzda v Praze loni přesáhla dvaadvacet tisíc korun a například na Liberecku jen šestnáct tisíc a Pardubicku ještě méně, jsou úspory viditelné. Kromě toho pracovníci call center často pobírají mnohem nižší mzdu, než je průměr regionu.

„Rozhodli jsme se pro Liberec, protože jsou zde nižší náklady na pronájem nemovitostí, dobrá dostupnost Prahy a kvůli univerzitám jsou zde dobré pracovní příležitosti pro absolventy,“ připouští Romana Kubálková z Komerční banky.

Když volají uživatelé T-Mobilu do klientského centra, odpovídají jim pracovníci z Loun či Hradce Králové, zákazníkům České spořitelny zase z Prostějova. „Ten jsme vybrali s ohledem na příznivý poměr (ne)zaměstnanosti, průměrných platů a dostupnosti pracovníků s potřebným pracovním profilem,“ vypočítává Kristýna Havligerová ze spořitelny.

Centrála pro kontakt se zákazníky jako spisovna, call centrum, pojistně-technické operace, emailové odpovědi, správa intranetu a další činnosti Kooperativy je zase ovládána z Brna. Míra nezaměstnanosti v daném regionu a následná podpora tamních úřadů práce je pro podniky také výhodná.

„Velmi dobře spolupracujeme s úřadem práce a město vyšlo vstříc i našim požadavkům na posílení městské dopravy pro zaměstnance,“ potvrzuje Jakub Hrabovský z operátora Vodafone, jehož call centrum je v Chrudimi a zaměstnává asi pět set lidí.

Například na Pardubicku jsou bez práce tisíce lidí, mezi nimi hodně žen a absolventů škol. „Jak jsem se dověděl, právě tyto hůře zaměstnatelné skupiny najdou v klientském servisu práci,“ chválí rozhodnutí pojišťovny posílit centrum primátor Pardubic Jiří Stříteský.

Autoři:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.