Lidovky.cz

Smlouva o mýtném bude dnes

Ekonomika

  12:03
PRAHA - Ministr dopravy Milan Šimonovský podepsal kontroverzní smlouvu s rakouskou firmou Kapsch o dodávce systému elektronického mýtného.

Kamiony. foto: Luboš Pavlíček ČTK

"Kapsch tak může začít dodávku připravovat," řekl ministr na odpolední tiskové konferenci, která podpisu předcházela. Kapsch již smlouvu podepsal v rámci své nabídky v soutěži podobně jako všichni ostatní uchazeči.

Předtím ještě ministr s průběhem soutěže i odvolacích řízení seznámil vládu. "Kabinetu jsem deklaroval, že jsem připraven tendr zrušit v případě, že by měl pochybnosti o právoplatnosti výběru Kapsche, nebo kdyby projevil obavy z možného dalšího vývoje," řekl ministr.

Vláda podle něj přesunula na návrh ministra financí Bohuslava Sobotky jednání o tomto tématu do záležitostí, které se předkládají pouze pro informaci a o nichž se nemusí hlasovat. Šimonovský to považuje za vyjádření podpory rozhodnutí MD ve věci mýtného.

Postup MD již také ve dvoustupňovém řízení potvrdil antimonopolní úřad. Dvě vyřazené firmy se ale obrátily na české soudy a italská Autostrade také na Evropskou komisi. Šimonovský ale nepovažuje za pravděpodobné, že by EK kvůli mýtnému proti Česku zahájila řízení.

Ministerstvo smlouvu zveřejní brzy
Podle smlouvy by Kapsch měl zavést mýtné na 2100 kilometrech dálnic, rychlostních komunikací a vybraných silnicích 1. třídy od ledna 2007. Stavební řízení pro dálnice a rychlostní komunikace povede stavební úřad na ministerstvu, na silnicích 1. třídy rozhodují jednotlivé stavební úřady v obcích. MD celou smlouvu s Kapschem v nejbližších dnech zveřejní.

"V současnosti již nebyl důvod čekat s podpisem smlouvy, zvláště po tom, co byly vyčerpány všechny možnosti odvolání a rozkladů na ÚOHS," řekl člen představenstva Kapsch TrafficCom Erwin Toplak. Firma podle něho dodá od roku 2007 systém na 2100 km komunikací. Zhruba 60 procent objemu celé zakázky získají domácí firmy například v oblasti výstavby infrastruktury zabezpečí všechny činnosti výlučně místní podniky.

Kromě výběru Kapsche, který kritizují neúspěšné firmy, řada politiků kritizuje zvolenou technologii. Podle nové směrnice EU o výběru mýtného bude možné vybírat poplatky za všechny silnice, které slouží tranzitní dopravě. Mikrovlnný systém, který nabídl Kapsch, by byl podle poslance Františka Beneše v takovém případě "neskutečně drahý a málo efektivní".

Beneš upozornil na fakt, že v ČR existuje systém permanentních satelitních stanic CZEPOS, který mohl být ke sledování kamionové dopravy využit. "Je chybou vlády, že při zadávání veřejnou zakázku na výběr mýtného přímo nepodmínila využitím tohoto systému," řekl.

Podle Šimonovského MD v tendru vyžádalo, aby dodavatel byl schopen kdykoli v následujících deseti letech provozu převést systém na satelitní technologii bez dalších finančních nároků. Navíc všechny zařízení musí komunikovat se všemi používanými systémy v Evropě mikrovlnnými i satelitními.

Satelitu by dal přednost hejtman středočeského kraje Petr Bendl. Podle něho vybraný systém ještě zhorší zatíženost místních silnic. Obce v jeho kraji mají obavy, že budou kamiony zpoplatněné úseky objíždět. Šimonovský to odmítl. Naopak očekává úbytek tranzitní kamionové dopravy, která nyní Česko volí hlavně kvůli nízké ceně. Tranzit představuje 20 procent celkové kamionové dopravy v zemi.

Mýtné začnou platit v prvním roce kamiony nad 12 tun. Výnos má dosáhnout asi deseti miliard korun, což je desetinásobek současného výběru z dálničních známek pro kamiony. Šimonovský ale předpokládá, že budoucí vláda brzy rozšíří zpoplatnění na všechna vozidla nad 3,5 tun. Pak by výnos dosahoval 24 až 25 miliard.
Autoři:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.