Lidovky.cz

Nejdražší značka? Microsoft

Ekonomika

  14:42
PRAHA - Každá značka na trhu má svou hodnotu. Experti tvrdí, že její hodnota tvoří až 50 procent hodnoty všech statků, které firma vlastní. Agentura Millward Brown Optimor sestavila nový žebříček sta nejsilnějších a nejcennějších značek světa. Vévodí mu softwarový gigant Microsoft.

Agentura odhadla tržní hodnotu společnosti největšího boháče světa Billa Gatese na více než 62 milionů dolarů. Druhé místo obsadil americký kolos General Electric s hodnotou téměř 56 milionů dolarů a první trojici uzavírá nápojový obr Coca-Cola s hodnotou přesahující 41 milionů.

Průzkumu se účastnilo 650 tisíc spotřebitelů z celého světa, přičemž hodnotili asi 30 tisíc značek různých odvětví. A to od nealkoholických nápojů přes finanční služby až po luxusní zboží. Roli hrají regiony, odkud značky pocházejí. "Žebříček vychází z dolarové hodnoty značky, která se přepočítává podle hospodářského užitku. To znamená, že hodnota značky spočívá v současné hodnotě budoucího zisku, který značka pravděpodobně přinese vlastníkovi," vysvětlují autoři studie.

Nejcennější značky firem
Firma Hodnota značky
(mld. dolarů)

1. Microsoft
2. General Electric
3. Coca-Cola
4. China Mobile
5. Marlboro
6. Wal-Mart
7. Google
8. IBM
9. Citibank
10. Toyota 

62,00
55,83
41,40
39,16
38,51
37,57
37,45
36,08
31,03
30,20

Pramen: Millward Brown Optimor

Evropa vládne světu v luxusních značkách: mezi nejcennější patří Luis Vuitton i automobilky Mercedes či Porsche anebo Chanel a Cartier. Studie ukázala, že poptávka po luxusním zboží rapidně stoupá. A to především kvůli rostoucímu bohatství Evropanů. Na síle nabírají i značky z původně rozvojových trhů. Hned čtvrtou příčku obsadil mobilní operátor China Mobile.

Česku chybí vlastní značka
Na to, aby se do podobných žebříčků dostaly české značky, je zřejmě zatím brzy. Podle reklamního experta Jiřího Mikeše už ani pořádná česká značka neexistuje. "Možná jen Budějovický Budvar anebo ČEZ. Jinak už moc českých značek není," soudí Mikeš. Další problém je podle něj v tom, že existuje jen málo lidí, kteří jsou schopni značku ocenit. "Nejcennější značkou na trhu je asi Eurotel. Jeho hodnota určitě dosahuje řádu miliard korun, přesněji ale nelze odhadovat bez exaktního finančního ocenění," říká reklamní odborník Vladimír Bystrov. Budování značky je podle odborníků běh na dlouhé trati. "Když se tady po revoluci prodávaly společnosti, zahazovaly se staré značky. Nyní je tehdejší kupci znovu vytahují, jako třeba Jar," připomíná Mikeš.

Přehled "superznaček ČR" sestavila i organizace Superbrands. Vybrala značky staré staletí i "novinky", přezkoumala historii, hodnotu a důvod jedinečnosti. Patří sem tak třeba Baťa, Budějovický Budvar, Kofola, Mattoni, Pilsner Urquell, ale i Škoda či Vitana. "Třeba Škoda už není sice úplně česká, ale má letitou tradici. Svět se globalizuje, hranice se otvírají a je důležité, aby hlavní značku mělo Česko. A tomu tak úplně není," uzavírá Mikeš.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.