Lidovky.cz

V kolínské TPCA stále chybí byty

Ekonomika

  7:45
KOLÍN - Nedostatek bytů je stále problém jinak dobře nastartované automobilky TPCA. Kolínská automobilka Toyota Peugeot Citroen Automobile (TPCA) má potíže s ubytováním svých zaměstnanců.
Byty - ilustrační foto

Byty - ilustrační foto foto: Alžběta Jungrová, Lidové noviny

Přetrvávající nedostatek bytů je také podle tiskového mluvčího TPCA Matěje Matolína i hlavní příčinou jejich odchodů z firmy. Přitom mnozí na Kolínsko přijeli třeba z Moravy s tím, že brzy budou bydlet ve svém. Již vloni mělo být připraveno 850 bytů.

Teprve začátkem letošního roku město Kolín převzalo, s ročním zpožděním, od společnosti Geosan 291 bytových jednotek, které jsou přednostně určeny pro automobilku. Je to však stále málo. Dalších 560 bytů by mělo být hotovo v červnu. "Práce jsou v plném proudu, přes mírné zpoždění kvůli nepřízni počasí budou byty do konce června předány," slibuje Jan Slanina, náměstek ministra pro místní rozvoj. Úpravy okolí včetně hřišť a parkoviště skončí v srpnu.

V první fázi došlo k rekonstrukci objektu bývalých kasáren. Tam jsou již zrekostruovány čtyři domy a postaveny dva nové. Vznikají v nich byty s rozměry od 24 do 80 metrů čtverečních. Náklady včetně infrastruktury se vyšplhaly na 411 milionů korun. Státní dotace pokryla 111,5 milionu korun, zbytek připadl na město. Na dokončení bytů a průmyslové zóny pro další investory pak Kolín ze svého rozpočtu vyčlenil dalších 800 milionů.

Kapacita místních ubytoven, v nichž má TPCA pro zaměstnance pronajaté pokoje, je sice dostatečná, ale ceny šplhají až ke čtyřem tisícům korun za měsíc. Automobilka jim proto na ubytování přispívá, takže noclehy je stojí šestnáct set padesát korun měsíčně. Celkem TPCA vynaloží na ubytování třicet milionů korun ročně.

"Naše zaměstnance chceme i takzvaně lokalizovat, vytvářet jim podmínky, aby zůstávali. Zařídili jsme jim například možnost vzít si na bydlení hypotéku se sníženým úrokem, mohou dostat příspěvky na stěhování, hledáme a nacházíme další investory pro bytovou výstavbu," vypočítává Matolín. Ten odmítá názor, že by za odchody zaměstnanců TPCA byly třeba nevýhodné platové podmínky.

"V současné době dosahuje průměrný plat v dělnických profesích částky 20 500 korun," dodává. Podle nedávno uzavřené kolektivní smlouvy se platy na všech postech od prvního dubna zvýší o dalších sedm procent.

Automobilce se během jednoho roku podařilo najet na plnou výrobní kapacitu tři sta tisíc aut ročně. Zaměstnává tři tisíce pracovníků, jede na tři směny a produkuje tisíc padesát automobilů denně. Tedy v průměru pětadvacet tisíc měsíčně, z nichž devětadevadesát procent exportuje. Na každý z modelů Toyota Aygo, Citroen C1 a Peugeot 107 připadá rovnoměrně třetina produkce.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.