Lidovky.cz

Ekonomikou teď hýbe fotbal

Ekonomika

  12:42
PRAHA - Nadcházející mistrovství světa ve fotbale není jen svátkem všech sportovních fanoušků. Je to také miliardový obchod s nemalými dopady na ekonomiku. Nejvíce by mohli na šampionátu vydělat majitelé hospod, sázkové kanceláře nebo telekomunikační operátoři. Dopady ale překvapivě pocítí i automobilový průmysl.

Zaměstnanci kolínské automobilky TPCA foto: Lidové noviny

Jedna z největších továren v Česku, kolínská automobilka TPCA, totiž v příštích týdnech několikrát zastaví kvůli fotbalovému mistrovství světa výrobu. Firma chce umožnit svým zaměstnancům sledovat zápasy české reprezentace.

„Dopady mistrovství na ekonomiku budou poznatelné zejména díky poloze země v sousedství Německa,“ domnívá se hlavní ekonom Patria finance David Marek. Podle něj bude vidět oživení hlavně poblíž hlavních tahů do Německa, kudy budou do míst konání šampionátu proudit auta fanoušků. Na tom by mohli vydělat majitelé přilehlých hospod i prodejci benzinu.

Plno již má také většina sportovních barů. Tyto podniky přijímají rezervace od fanoušků již několik týdnů. Ve známé sportovní restauraci Jagr's Bar v Praze již mají podle obsluhy plno na všechna tři česká utkání. Tento zájem těší kromě hospodských také pivovary. „Očekáváme zvýšení objemu vypitého piva a na fotbal zaměřujeme i celou reklamní kampaň značky Gambrinus,“ sdělil mluvčí Plzeňských pivovarů Alexej Bechtin. Na fotbalovém svátku ale zřejmě vydělají i operátoři mobilních telefonů.

„Odhadujeme, že se tržby zvýší řádově o miliony korun, část plyne z roamingu, ale větší část je z prodeje informačních balíčků či zábavních služeb,“ říká mluvčí operátora T-Mobile Jiří Hájek.

Důsledky šampionátu se podle některých odborníků mohou projevit i na finančním trhu. Vždy, když se odehrával nějaký důležitý turnaj anebo se Čechům na některém mistrovství dařilo, byl totiž vývoj stejný. Cena koruny stagnovala a na trhu se takřka neobchodovalo.

„Důvod je jednoduchý. Obchodníci s měnou v bankách místo obchodování sledují zápasy,“ vysvětluje ekonomka Markéta Šichtařová z Next finance.

Tento fakt si někde začali uvědomovat i zaměstnavatelé. Britští analytici totiž spočítali, že pokud polovina zaměstnanců stráví jednu pracovní hodinu denně sledováním fotbalu, přijde britská ekonomika asi o 160 miliard korun. Přesto jsou ale tyto ztráty menší, než kdyby si zaměstnanci hromadně vzali dovolenou nebo předstírali nemoc. Obchodníkům na londýnské burze tak jejich zaměstnavatelé dovolili sledovat fotbal i v pracovní době.
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.