Lidovky.cz

Češi kupují zájezdy v Německu

Ekonomika

  13:45
PRAHA - České cestovní kanceláře získávají konkurenci. Stále více lidí totiž jezdí nakupovat své zájezdy do sousedního Německa. Lákají je především nižší ceny a často i širší nabídka.

dovolená - ilustrační foto

„Například téměř stejný zájezd k moři lze v Německu pořídit o tisíc až dva tisíce korun na osobu levněji než v Česku,“ domnívá se analytik cestovního ruchu Jaromír Beránek z Mag Consulting. Čtyřčlenná rodina tak může při pořízení zájezdu v Německu ušetřit pět až šest tisíc korun. Navíc všechny zájezdy v Německu mají být ze zákona uváděny s cenami včetně všech tax a poplatků, to znamená, že cena uvedená v katalogu či na internetu je, na rozdíl od Česka, konečná.

Pobyty zprostředkované německými cestovkami podle zákazníků bývají často atraktivnější i lokalitami a službami. Německý turistický trh je totiž větší a bohatší než český. Větší konkurence tak cestovky nutí zájezdy u hoteliérů dojednávat za nižší nákupní ceny. Lidé si často pochvalují i lepší servis a flexibilitu při volbě způsobu dopravy na místo dovolené.

Služby německých kanceláří podle odborníků využívají asi tři až čtyři procenta Čechů. To představuje desítky tisíc lidí ročně. „Jejich počet navíc každým rokem o několik tisíc osob stoupá,“ uvádí Beránek. V Česku již také existují agentury, které zprostředkují zájezd od německé kanceláře, některé i včetně pojištění a doplňkových služeb.

Služeb německých cestovek využívají především lidé z pohraničních oblastí, jako je Děčín či Ústí nad Labem. Druhou skupinu klientů tvoří náročnější zákazníci, navštěvující exotické oblasti. „Já už takhle létám pět let. Důvodem je především lepší nabídka zahraničních zájezdů. Před lety tu některé destinace, jako je Indonésie nebo Thajsko, vůbec nebyly, anebo byly velmi drahé,“ vysvětluje Jan Matura z Prahy.

Dodatečným finančním nákladem pro Čechy cestující z Německa ale bývá doprava na místo odletu. Kanceláře z bývalých východoněmeckých spolkových zemí létají většinou z Drážďan nebo Lipska, dálkové lety ale často organizují z Mnichova nebo Frankfurtu. Důležitým faktorem pro volbu cesty je potom také obchodní politika německých letišť. Ta totiž nabízejí parkování na letištích ve velmi rozdílných cenových relacích. Kupříkladu drážďanské letiště má pro Čechy zvláštní slevy na parkování.

České cestovky se německé konkurence neobávají. „Žádný odliv zákazníků jsme nezaznamenali, ani v příhraničních městech,“ uvedl mluvčí cestovní kanceláře Fischer Dan Plovajko. Podle tuzemských cestovních kanceláří je stále hlavní bariérou, která brání masivnějšímu zájmu Čechů o nákup zájezdů v cizině, neznalost cizích jazyků. Ta je totiž nutností nejen při nákupu, ale i při samotném pobytu, kde jsou cestující odkázáni na německy nebo anglicky mluvícího delegáta.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.