Lidovky.cz

Čísla přenesly tisíce lidí

Ekonomika

  9:44
PRAHA - Přesně půl roku mohou Češi přecházet od jednoho mobilního operátora k jinému, aniž přitom přijdou o své číslo. Zájem o službu přenositelnosti mobilních čísel, jejíž zavedení požadovala Evropská unie, však není nijak výrazný. Za šest měsíců letošního roku změnilo operátora pouze několik desítek tisíc lidí.

Mobilní telefon. foto: Reprofoto

„Trend přenositelnosti je v podstatě stále stejný jako na začátku. Zatím se přenášejí spíše jednotliví zákazníci, než velké firmy. Až podnikům dojdou smlouvy na doby určité, pak by mohla nabrat přenositelnost obrátky,“ domnívá se mluvčí Vodafone Jakub Hrabovský. Podle zjištění Telefónica O2 naopak zájem o přenos čísel spíše klesá. „V celkovém množství klientů, kteří mezi operátory migrují, je počet těch, co žádají o přenesení čísla, zanedbatelný,“ říká mluvčí O2 Martin Žabka.

Podle informací ministerstva informatiky a telekomunikačního úřadu změnily operátora za prvního půl roku fungování služby tisíce lidí. „Jediný, kdo zatím na službě vydělává, je Vodafone,“ tvrdí jeho mluvčí Jakub Hrabovský, přesnější informaci však odmítá prozradit.

Naopak u T-Mobile jsou v celkovém součtu mírně v minusu. Za první půlrok růžový operátor přenesl přes 46 tisíc čísel. „Z toho šlo přes 21 tisíc k nám a 24 tisíc od nás,“ přiznává mluvčí T-Mobile Martina Kemrová. Podle ní však za poslední dva měsíce má již firma pozitivní bilanci a v květnu byl rozdíl mezi příchozími a odchozími klienty v podstatě nulový.

Podle informací LN je na tom podobně -tedy v minusové bilanci okolo tří a půl tisíce zákazníků - také O2 (dříve Eurotel). „Jsme úspěšní v získávání nových zákazníků, a to především smluvních. Od obou konkurenčních operátorů k nám přichází více paušálních zákazníků, než odchází,“ tvrdí Martin Žabka z O2. Naopak Vodafone je s osmi tisíci klienty v kladných číslech. Přišlo k němu zhruba 20 tisíc lidí, odešlo 12 tisíc. Za přenesení čísla přitom zákazník platí minimum. U Vodafone a T-Mobile jednu korunu, u O2 je celý proces zdarma.

Komplikace a nejasnosti stále trvají kvůli tomu, že Český telekomunikační úřad nestanovil, kolik si mezi sebou mají účtovat operátoři. Zatímco Vodafone takzvaný mezioperátorský poplatek odhadl na zhruba 65 korun, což jsou podle něj jen skutečné náklady, O2 jej vidí okolo dvou tisíc.

Operátoři i resort informatiky se shodují, že by ale kromě nejasného mezioperátorského poplatku, výrazné problémy s přenosem být neměly. Od objednávky změny by mělo číslo být přeneseno do jednoho týdne až čtrnácti dní.
Autoři:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.