Lidovky.cz

Úřady šetří nehodu ČSA

Ekonomika

  11:49
PRAHA - Na selhání letadla největšího tuzemského přepravce si rozhodl posvítit Ústav pro odborné zjišťování leteckých nehod.

ČSA foto: Alžběta Jungrová, Lidové noviny

„Máme to na stole a budeme se tím podrobně zabývat, zatím je ale předčasné cokoli sdělovat. O příčině nehody by mělo být jasno do měsíce,“ sdělil LN František Šmíd z Ústavu pro odborné zjišťování leteckých nehod. Podle něj bude expertíza vadného motoru trvat asi jednadvacet dní.

Letadlo Airbus A321 Českých aerolinií totiž v úterý ve večerních hodinách muselo nouzově přistát. Na nepravidelné lince z chorvatské Rijeky do Prahy mu přestal fungovat jeden z motorů, a stroj proto mimořádně přistál už v chorvatské Pule. Teprve včera tuto informaci přinesl jako první server idnes.cz.

Podle stanoviska Úřadu pro civilní letectví se nejspíše jednalo o technickou závadu. „Nemáme signály, že by na vině byla posádka letadla,“ sdělila mluvčí tohoto úřadu Jitka Ungerová.

V případě, že by problémy zavinilo chybné počínání posádky, zabýval by se totiž nehodou právě tento úřad.

Technickou závadu ostatně potvrzuje také viceprezident ČSA pro techniku Tomáš Heczko. „Předpokládáme, že šlo o vnitřní závadu motoru, zřejmě poruchu nízkotlakého stupně turbíny. Přesná příčina ale bude s určitostí známa až po detailní prohlídce motoru u specializovaného opravce,“ uvedl Heczko.

V tuto chvíli podle něj není žádný důvod prověřovat ostatní letadla či motory stejného typu. „Předpokládáme, že šlo o závadu, kterou nebylo možné předvídat ani jí zabránit,“ doplnil Heczko.

Podle expertů by tato událost neměla příliš otřást důvěrou pasažérů ve společnost ČSA. „Něco jiného by byla nehoda, která by měla katastrofické následky,“ konstatoval analytik cestovního ruchu Jaromír Beránek.

Podobně se vyjadřuje i analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka. „Krátkodobě to může vyvolat nervozitu, pravděpodobně to ale nezpůsobí významnější potíže. Především proto, že vše nakonec dobře dopadlo,“ tvrdí Procházka. Podle něj si lidé takové události spojují spíše s konkrétním letadlem a jeho výrobcem než s leteckou společností. „Samozřejmě je to pro image společnosti nepříjemná záležitost a z hlediska reklamy špatně řešitelné,“ konstatoval Procházka. Nehoda navíc přišla v době, kdy ČSA čelí vysokým cenám ropy a silné konkurenci na trhu.
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.