Obyvatelé Prahy si mohou podle výzkumu UBS za svůj plat nakoupit nejvíce zboží a služeb ze všech postkomunistických zemí. Praha si podle průzkumu oproti loňsku polepšila o pět míst, když skončila na 41. místě, což je o dvě místa před hlavním městem Slovinska. Právě s Lublaní již několik let Praha soupeří o výsadní postavení ve východoevropském regionu.
Výhodou Prahy je geografická poloha uprostřed Evropy, která firmám snižuje náklady na dopravu. „Praha je logickým centrem západoevropských i zámořských firem,“ uvádí analytik David Marek z Patria Finance. Do hlavního města tak v minulých letech přišli zahraniční investoři jako DHL nebo například konzultační firma Accenture.
„Praha je rozvinutá a politicky bezpečná, což přitahuje investory,“ dodává ekonom Next Finance Vladimír Pikora. Podle něj je navíc pro německé a rakouské manažery příjemné, že mohou jezdit na víkendy domů, což je výhodou Prahy.
Zahraniční investice velkých nadnárodních společností se odrazily ve vyšší příjmové hladině v Praze. Příjmy Pražanů zlepšuje i prudce rostoucí zájem turistů o hlavní město, což je velkou konkurenční výhodou Prahy oproti Lublani, Bratislavě i například Budapešti. „Praha se může těšit většímu přílivu turistů než jakékoliv slovinské město, včetně Lublaně,“ říká Marek.
Vliv na dobré postavení města mají i relativně nízké ceny, protože Praha je v cenové úrovni až na 55. místě. Podle studie má Praha společně s indonéskou Jakartou a malajsijským Kuala Lumpurem nejlevnější restaurace. Průměrný účet za tři chody v restauraci je dvanáct dolarů. Naopak nejdráž vyjde večeře v Tokiu, kde stojí 77 dolarů, což je zhruba šestkrát více.
Růst kupní síly se projevil rovněž v tom, jak dlouho Pražané pracují na hamburger Big Mac. Stačí jim na to 39 minut, což je o minutu méně než před rokem. V Bratislavě na něj musí pracovat o šestnáct minut déle, v Budapešti o devět a ve Varšavě o čtyři minuty déle.