Lidovky.cz

Firmy daly za půl roku na reklamu 24 miliard

Ekonomika

  14:35
PRAHA - Hrubé výdaje firem na reklamu počítané bez slev, bonusů a vzájemných obchodů letos v pololetí dosáhly 24 miliard korun. Je to zhruba o 13,8 procenta více než ve stejném období loni, vyplývá z údajů, které poskytla mediální agentura ARBOmedia.

Reklama - ilustrační foto.

Tempo růstu je vyšší než ve srovnání let 2005 a 2004, kdy výdaje firem vzrostly o 10,7 procenta, ale nižší než o rok dříve. Tehdy nárůst činil 15,5 procenta.

Největší část výdajů směřovala tradičně do televizí. Firmy na svou televizní prezentaci daly podle ceníkových cen 11,8 miliardy korun, tedy o 14,9 procenta více než ve stejném období loni. Tempo je vyšší než ve srovnání prvních šesti měsíců loňského a předloňského roku, kdy činilo 14,2 procenta, i let 2004 a 2003, kdy byl růst 11,7 procenta.

Podle dřívějších údajů ARBOmedia se za letošní první pololetí v TV objevilo 313 inzerentů, zatímco o rok dříve jich bylo 321. Zatímco výdaje firem stouply o 14,9 procenta, množství odvysílaných spotů stouplo o polovinu. Přes výrazně větší množství reklamy v televizích ovšem jejich sledovanost stoupla pouze minimálně, a to o půl procentního bodu.

Největším televizním inzerentem byla společnost Nestlé s 755,5 milionu korun. Následuje Danone se 626 miliony, Procter & Gamble s 515,1 milionu, čtvrtý je Vodafone se 437,4 milionu a první pětku uzavírá Henkel s 409,3 milionu korun. Právě Vodafone je podle agentury "skokanem roku", protože za první pololetí nejvíce navýšil své výdaje na reklamu, a to v souvislosti s přejmenováním z Oskara na Vodafone.

Do tištěných médií směřovalo 9,32 miliardy korun, což je o 12,7 procenta více než o rok dříve. Tempo je vyšší než ve srovnání loňského a předloňského roku, kdy činilo zhruba 7,8 procenta, ale nižší než v letech 2004 a 2003, kdy výdaje firem za pololetí stouply přibližně o 13,9 procenta.

Největší příjmy měla podle žebříčku zveřejněného Unii vydavatelů Mafra s 1,57 miliardy Kč, druhý je Ringier s 1,29 miliardy a třetí Vltava-Labe-Press (VLP) s 1,28 miliardy. Třetí nejvyšší suma hrubých výdajů na reklamu se týkala rádií. Letos od ledna do června to bylo 1,95 miliardy korun, tedy o 28,4 procenta více než ve stejných měsících loni. Tempo se tak oproti rokům 2005 a 2004 zvýšilo, když činilo zhruba 17,2 procenta, ale bylo nižší než v letech 2004 a 2003, kdy podle ARBOmedia výdaje stouply téměř o polovinu.

Čisté výdaje firem na reklamu za celý letošní rok podle jarních odhadů ARBOmedia překročí 18 miliard. Míra růstů výdajů na reklamu ale bude zřejmě nižší než ve srovnání s loňským a předloňským rokem. Zatímco loni meziročně výdaje vzrostly o 3,7 procenta, letos by to mělo být o 3,5 procenta.
Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.