Lidovky.cz

Pojišťovny plánují zdražit povinné ručení

Ekonomika

  16:20
PRAHA - Některé pojišťovny zřejmě zdraží pro příští rok povinné ručení. Důvodem jsou vyšší ceny náhradních dílů a odškodnění postižených. K nižším škodám údajně nepřispěl ani nový silniční zákon.

Nehoda - ilustrační foto. foto: ČTK

Pojišťovny nyní analyzují vývoj škod, na jehož základě stanoví ceny pojištění. Vyplývá to z ankety ČTK mezi největšími pojišťovnami.

Česká pojišťovna nyní provádí hloubkovou analýzu letošního vývoje škod, takže je ještě předčasné mluvit o konkrétních sazbách na příští rok. "Už nyní je ale zřejmé, že s ohledem na dosavadní výsledky většiny tarifních kategorií bude zřejmě muset k určité korekci sazeb pojistného dojít," řekla mluvčí ČP Dagmar Koutská. Jak ceny náhradních dílů, tak výše mezd, z nichž se vypočítává odškodnění poškozených, podle ní stále stoupá.

Také Allianz právě teď standardně analyzuje výsledky povinného ručení za uplynulá období. V rámci těchto analýz budou podle mluvčího pojišťovny Milana Káni určitě brány v úvahu efekty dosud docilované silničním zákonem.

"Zatím se však tyto efekty příliš na škodní frekvenci či výši škod neprojevují," podotkl.
Přestože řidiči jezdí od července díky novému silničnímu zákonu opatrněji a policisté hlásí velký pokles počtu vážných nehod se smrtelnými úrazy, pojišťovny celkové snížení počtu nehod nezaznamenaly. Důvodem je zejména to, že klienti musí nyní hlásit policii nehody až při škodě nad 50.000 Kč, takže při menších škodách policisty z obavy z přidělení trestných bodů raději nevolají.

"K bodovému systému musíme bohužel konstatovat, že situace je zatím spíše opačná. V havarijním pojištění měla Kooperativa počátkem srpna nahlášeno přes 6000 škod, což bylo o dvacet procent více než loni. V povinném ručení 6500, tedy stejně jako loni," uvedl mluvčí Kooperativy Marek Vích. Trend je tedy stále negativní.

"Uvidíme, jak se bodový systém projeví v dlouhodobějším horizontu," poznamenal.

Počet vozů pojištěných v rámci pojištění odpovědnosti za provoz motorových vozidel, takzvaného povinného ručení, činil koncem minulého roku 5,421 milionu. Povinné smluvní pojištění odpovědnosti za provoz vozidla provozuje devět pojišťoven. Některé z nich sazby rozlišují pouze podle obsahu motoru a způsobených nehod, jiné zohledňují také třeba věk či bydliště vlastníka vozu.
Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.