Lidovky.cz

Spotřebitelé kritizují dodatečné poplatky účtované k zájezdům

Ekonomika

  20:39
Praha - Cestovní kanceláře ve svých katalogách uvádějí základní ceny zájezdů. Následně pak klientům účtují dodatečné poplatky. Podle Sdružení obrany spotřebitelů je ale takový postup protiprávní. Právníci sdružení proto vyzvali největší české cestovní kanceláře, aby poplatky zahrnuly do cen podobně, jak to dělají v ostatních zemích EU.

V EU cestovní kanceláře uvádí konečné ceny zájezdů. foto: Pavel Wellner, Lidové noviny

Proti nařčení se ostře ohradili zástupci cestovních kanceláří. "Postup sdružení považujeme za zcela neopodstatněný," řekl mluvčí CK Fischer Dan Plovajko. Firma je podle něj přesvědčena, že neklame spotřebitele. Stejného názoru je i CK Exim Tours. "Všechny příplatky publikujeme v katalogu a v případě, že dochází ke změně jejich výše, je o tom klient včas informován," řekl obchodní ředitel CK Exim Tours Jan Koláčný.

Stejným způsobem podle Plovajka postupují všechny CK na trhu více než deset let. "Nikdy se nám nestalo, že by klient nevěděl o tom, že v ceně nejsou zahrnuty taxy a poplatky," vysvětlil. Ceny poplatků se navíc mění i během sezony a pro CK i klienty je podle Koláčného přehlednější uvádět poplatky zvlášť. "Loni se například v průběhu šesti měsíců zimní sezony hned dvakrát změnila výše letištních poplatků ve Venezuele, palivové poplatky se mění ještě častěji," poznamenal.

Za skandální cestovní kanceláře považují podobně jako před týdnem letecké společnosti fakt, že se SOS obrátilo pouze na vybrané CK, a nikoli na všechny, které stejným způsobem postupují. "Postup SOS spíše vnímáme jako snahu mediálně se zviditelnit," řekl Plovajko.

Podobný názor zastává i člen prezidia Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) Tomio Okamura. Ten ve stanovisku asociace uvádí, že cestovní kanceláře dávají klientům na vědomí, že cena zájezdu nezahrnuje letištní a další taxy v přesně stanovené výši a klient proto ví, kolik tyto taxy činí. Na postupu CK tak neshledává nic protiprávního. Poukazuje i na to, že letecké společnosti neoznamují cestovním kancelářím výši palivového příplatku s dostatečným předstihem, protože je k tomu žádný předpis nenutí.

Se spotřebiteli souhlasí i Česká obchodní inspekce
Připomněl také, že Evropská komise zahrnula již letos do návrhu příslušného nařízení povinnost leteckých společnosti uvádět prodejní cenu včetně všech poplatků. SOS proto podle jeho slov "zaspalo vývoj".

Dodatečné poplatky tvoří podle SOS u oslovených cestovních kanceláří v průměru 30 procent celkové ceny. Jde o tzv. bezpečnostní taxy, palivové příplatky, letištní taxy, povinné pojištění zařízené cestovní kanceláří, tzv. místní poplatky nebo bakšišné. Podle mluvčí SOS Ivany Pickové jsou v této praxi české cestovní kanceláře v Evropě ojedinělé. Zahraniční cestovní kanceláře v souladu s evropskou směrnicí uvádějí komplexní cenu zájezdů včetně všech poplatků od začátku 90. let.

Sdružení se obrátilo s výzvou na CK Fischer, Čedok, Exim Tours, Sunny Days, Shenkos a Alexandria. Nedávno sdružení podle své tiskové zprávy vyzvalo kvůli účtování poplatků mimo cenu letenky také letecké společnosti ČSA, Smart Wings a Sky Europe. "Podobně jako v případě leteckých společností právníci sdružení doufají, že změna přístupu klíčových subjektů na trhu povede k dominovému efektu a k nápravě situace v celém sektoru," řekl Picková.

Stejně jako v případě leteckých společností dává sdružení přednost smírnému vyřešení rozporu, v případě neúspěchu jednání ale hodlá předat věc k soudu. Televize Nova dnes uvedla, že do věci se již vložila i Česká obchodní inspekce. Ta chce, aby cestovní kanceláře ve svých katalozích uváděly konečné ceny zájezdů, které se budou měnit už jen minimálně.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.