Lidovky.cz

Nový ministr prověří mýtné

Ekonomika

  8:29
Praha - Start výběru mýtného na českých dálnicích a silnicích se opět komplikuje. Poté, co zakázku několikrát vyšetřoval Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, hodlá nyní celý kontrakt prověřit čerstvý ministr dopravy Aleš Řebíček.

Mýtné brány se už staví, jejich osud je však nejistý. foto: ČTK

„Chystáme audit celé zakázky,“ prohlásil Řebíček s tím, že plánuje prozkoumat nejen samotnou smlouvu, kterou za 22 miliard korun podepsal jeho předchůdce Milan Šimonovský s rakouskou firmou Kapsch, ale také plnění závazků ze strany Kapsche.

Ministr ovšem odmítl sdělit další podrobnosti. „V úřadu jsem teprve krátce, nejprve se potřebuji seznámit se všemi detaily smlouvy a zjistit co nejvíce informací,“ uvedl čerstvý šéf resortu dopravy. K možné hrozbě zrušení tendru se ministr vyjádřil opatrně. „Zrušení zakázky nevylučuji, ale těžko si lze představit, jak by se to rušilo, když už je mýtné skoro postaveno,“ konstatoval ministr v souvislosti s tím, že o tendr se zajímá také Evropská komise.

 Martin Říman z ODS, který v minulosti zastával funkci stínového ministra dopravy se již dříve vyjádřil k možnosti zrušení zakázky mnohem ostřeji. „Až nový ministr dopravy uvidí, co podepsali jeho předchůdci za smlouvy, tak z toho bude chtít vycouvat,“ řekl tehdy Říman. Zrušit zakázku by kromě samotného ministerstva mohla také Evropská komise, která se nyní o tendr zajímá. Obrátila se na ni se svou stížností italská firma Autostrade, která protestuje proti tomu, že hodnotící komise resortu dopravy pod vedením Šimonovského vyloučila tři ze čtyř uchazečů a zakázku přiklepla druhé nejdražší nabídce.

 Podle zástupců Autostrade - jejíž nabídka byla o 4,5 miliardy korun levnější - má Česko třicet dní, aby unii vysvětlilo, zda neposkytlo firmě Kapsch veřejnou podporu. Řebíček ale tvrdí, že jeho resort zatím žádnou oficiální žádost od komise neobdržel. Tendr, který odstartoval loni v červenci, provázejí neustálé průtahy. Po vyhlášení vítězné firmy se neúspěšné konsorcium firem Mytia a už zmiňovaná Autostrade několikrát odvolávaly u antimonopolního úřadu. Autostrade se dokonce obrátila i na české soudy a Evropskou komisi. Kvůli protestům se proto několik měsíců zdrželo zahájení výstavby, které mělo odstartovat letos v lednu. Namísto toho se stavba rozjela až v červenci. Platit mýtné by měly kamiony nad 12 tun, a to na více než dvou tisících dálnic a rychlostních komunikací.
Autoři:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.