Lidovky.cz

Aero se prodá po částech

Ekonomika

  9:05
PRAHA - Dosavadní způsob privatizace jedné z nejvýznamnějších zbrojařských firem v Česku - vodochodského Aera zřejmě nebude pokračovat. Chce se o to zasadit ministr průmyslu a obchodu Martin Říman. Podle něj by se mělo nejprve privatizovat vodochodské letiště a až poté zvlášť letecká výroba.

Martin Říman foto: Hynek Glos, Lidové noviny

„Jako ministr průmyslu a obchodu, který cítí odpovědnost za zachování strojírenské výroby v podniku, považuji způsob privatizace zvolený bývalou vládou za riskantní,“ uvedl včera Říman. Podle něj mají totiž firmy, které chtějí Aero koupit, zájem často pouze o přilehlé tovární letiště. To by se v budoucnu mělo stát vedle pražské Ruzyně druhým velkým mezinárodním letištěm v zemi.

„Záměrem České republiky je zachovat leteckou výrobu ve Vodochodech. Pokud budou vytvořeny podmínky, které by přinášely pro naplnění tohoto záměru větší míru jistoty, bude to dobrá zpráva,“ uvedl mluvčí Aera Vítězslav Kulich. Za nejvýhodnější a nejrychlejší považuje ministerstvo samostatný prodej letiště. Ministr také očekává, že výnosy dosažené tímto prodejem budou vyšší, než kdyby se společnost prodávala jako celek.

Přesto chce ale Říman vládě předložit i jiné varianty řešení, mimo jiné rozdělení firmy do dvou samostatných subjektů a následný prodej. „Římanovy návrhy mají jen minimální šanci na úspěch. Vláda určitě nebude chtít už rozjetou privatizaci rušit. Tato varianta by mohla projít, jen kdyby byly nabídky uchazečů překvapivě nízké,“ myslí si ale dobře informovaný zdroj LN, který nechtěl být jmenován.

Firmy, které se privatizace účastní, vesměs změny příliš nekomentovaly. „Zatím je to spíše spekulace, takže se k tomu zatím nemůžeme vyjádřit,“ sdělil Pavel Kuta ze společnosti PPF Investments, která o Aero usiluje v konsorciu s bankou J&T. Ředitel Slováckých strojíren Jiří Rosenfeld zase uvedl, že způsob privatizace nechá na státu. Třetí zájemce, slovenský strojírenský holding HTC, rovnou sdělil, že kdyby se firma dělila na dvě části, měl by zájem pouze o tu výrobní.

Do privatizace vedle těchto společností postoupila také firma Oakfield z finanční skupiny Penta a irská společnost Aero Kilcullen Consortium. Dalšími zájemci jsou společnosti Benson RPG, Český letecký průmysl a EcoInvestment. Vláda privatizaci přerušila již letos v březnu kvůli obavám, že zvažované mezinárodní letiště by mohlo ekonomicky ohrozit letiště v Ruzyni. Ministerstvo dopravy si proto nechalo vypracovat posudek, ze kterého ale vyplynulo, že dvě letiště jsou pro stát výhodnější.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.