Studie hodnotila u spotřebitelů šetrnost, sebeovládání, ochotu zkoušet nové značky, porovnávání výrobků (na internetu a v obchodě) a získávání informací před samým nákupem. „Nejinteligentnějšími zákazníky jsou ti, kteří si pečlivě obstarají všechny informace, ať už na internetu, nebo porovnáváním produktů v obchodě,“ uvádí studie. Naopak zákazníci s nízkým nákupním IQ jsou ti, kteří si „nedokážou stanovit přesný rozpočet, běžně se nechávají svést k impulzivním nákupům a jen zřídkakdy si vyhledají nějaké informace.“
Podle výzkumu tak čeští spotřebitelé při nákupech nedělají impulzivní rozhodnutí, jsou šetrní a hledají informace o výrobcích předtím, než vyrazí do obchodů. Na druhé straně Češi mají nechuť ke srovnání produktů od různých společností. Před české konzumenty se tak dostali pouze Poláci a Francouzi. Poláci bodují především v tom, že nepodléhají okamžitým impulzům. Pravděpodobnost nákupu pod vlivem reklamy v obchodě je u polských spotřebitelů nejnižší ze všech sledovaných zemích. Naopak jsou schopni při nákupech experimentovat a dokážou místo zavedené značky koupit méně známou náhradu. Zaostávají pouze v hledání informací před nákupem.
Pořadí spotřebitelů podle inteligence při nakupování |
1. Polsko Nakupovací IQ bylo vypočítáno s použitím následující rovnice: průměrné IQ při nakupování = spořivost + sebeovládání + otevřenost změně a novým produktům + ochota porovnávat produkty + průzkum a získání informací před nákupem |
Ve všech zemích ale lidé nakupují s rozvahou elektroniku a mobilní telefony. „Vzhledem k ceně těchto výrobků jsou totiž zákazníci ochotni si najít potřebné informace a porovnat různé ceny,“ tvrdí studie.
Tuzemští odborníci ale s přílišným zobecňováním nesouhlasí. „Míň a míň se dá hovořit o průměrném českém nakupujícím,“ říká ředitel společnosti Incoma Research Tomáš Drtina. V současné době je totiž podle Drtiny na trhu široký výběr možností, kde nakupovat a jak, že si každý může vybrat.
Existují tak spotřebitelé, kteří reagují na cenu a jsou ochotni strávit čas při hledání a nákupu nejlevnějšího zboží. Naproti tomu lidé s nedostatkem volného času hledí ve větší míře na rychlost nákupu než na cenu.