Lidovky.cz

Češi prý nakupují chytře

Ekonomika

  10:44
PRAHA - Kdyby se udělala soutěž v nakupování, Češi by se rozhodně nedali zahanbit. Podle studie provedené pro platební firmu Visa mají Češi třetí nejvyšší nákupní inteligenci z devíti evropských zemí.

Nákup foto: Stanislav Honzík Lidové noviny

Studie hodnotila u spotřebitelů šetrnost, sebeovládání, ochotu zkoušet nové značky, porovnávání výrobků (na internetu a v obchodě) a získávání informací před samým nákupem. „Nejinteligentnějšími zákazníky jsou ti, kteří si pečlivě obstarají všechny informace, ať už na internetu, nebo porovnáváním produktů v obchodě,“ uvádí studie. Naopak zákazníci s nízkým nákupním IQ jsou ti, kteří si „nedokážou stanovit přesný rozpočet, běžně se nechávají svést k impulzivním nákupům a jen zřídkakdy si vyhledají nějaké informace.“

Podle výzkumu tak čeští spotřebitelé při nákupech nedělají impulzivní rozhodnutí, jsou šetrní a hledají informace o výrobcích předtím, než vyrazí do obchodů. Na druhé straně Češi mají nechuť ke srovnání produktů od různých společností. Před české konzumenty se tak dostali pouze Poláci a Francouzi. Poláci bodují především v tom, že nepodléhají okamžitým impulzům. Pravděpodobnost nákupu pod vlivem reklamy v obchodě je u polských spotřebitelů nejnižší ze všech sledovaných zemích. Naopak jsou schopni při nákupech experimentovat a dokážou místo zavedené značky koupit méně známou náhradu. Zaostávají pouze v hledání informací před nákupem.

Pořadí spotřebitelů podle inteligence při nakupování

1. Polsko
2. Francie
3. ČESKO
4. Německo
5. Švédsko
6. Maďarsko
7. Španělsko
8. Itálie
9. Británie

Nakupovací IQ bylo vypočítáno s použitím následující rovnice: průměrné IQ při nakupování = spořivost + sebeovládání + otevřenost změně a novým produktům + ochota porovnávat produkty + průzkum a získání informací před nákupem

Na posledním stupni žebříčku se naopak umístili Britové, kteří neradi hledají informace před nákupem, nakupují impulzivně a nemají zájem na co nejmenší útratě.

Ve všech zemích ale lidé nakupují s rozvahou elektroniku a mobilní telefony. „Vzhledem k ceně těchto výrobků jsou totiž zákazníci ochotni si najít potřebné informace a porovnat různé ceny,“ tvrdí studie.

Tuzemští odborníci ale s přílišným zobecňováním nesouhlasí. „Míň a míň se dá hovořit o průměrném českém nakupujícím,“ říká ředitel společnosti Incoma Research Tomáš Drtina. V současné době je totiž podle Drtiny na trhu široký výběr možností, kde nakupovat a jak, že si každý může vybrat.

Existují tak spotřebitelé, kteří reagují na cenu a jsou ochotni strávit čas při hledání a nákupu nejlevnějšího zboží. Naproti tomu lidé s nedostatkem volného času hledí ve větší míře na rychlost nákupu než na cenu.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.