Vyplývá to z interního auditu největších tuzemských aerolinií, který zjišťoval sumu peněz zaplacenou za tyto služby v roce 2005, kdy ČSA skončily ve ztrátě 496 milionů korun. Drahé konzultační služby budou podle auditu zatěžovat České aerolinie i v budoucnosti.
„Firma v minulosti vydala desítky až stovky milionů korun za poradenské služby, které by si měl umět dělat každý management sám,“ upozorňuje analytik společnosti Atlantik FT Jan Schiesser. Nad výší prostředků za poradenské služby se na konci loňského roku pozastavil i tehdejší člen dozorčí rady aerolinií a náměstek ministra financí Eduard Janota. „Rozhodně jsem byl vždycky proti tomu, aby každému rozhodnutí managementu stála za zády konzultační firma,“ prohlásil Janota.
Největší dodavatelé poradenských a konzultačních služeb pro ČSA | |||
Firma | Částka | ||
Deloitte Czech Republic McKinsey&Company Weil, Gotshal and Manges IBM Česká republika CCA Group Pros Revenues Management Sophia Solutions Oracle Czech Karakter Ltd. Hewlett Packard |
90,0 | ||
(v loňském roce, v milionech korun) |
Nový management má nicméně rozdílný pohled na objem konzultačních služeb. „Současné vedení ČSA výrazně zredukovalo počet projektů za účasti externích konzultantů,“ říká mluvčí ČSA Daniela Hupáková s tím, že běží už jen několik projektů, jako je například elektronické obchodování.
Osudová chyba
Ani obří suma vynaložená na konzultace renomovaných poradenských společnosti nezabránila naprosto chybnému rozhodnutí aerolinií. ČSA totiž příliš rychle rozšířily svou flotilu letadel, což brzy přivedlo firmu do vážných hospodářských potíží.
Na to poukázal i nový šéf ČSA Radomír Lašák, když zdůvodňoval loňskou ztrátu. „Tento problém má původ už v roce 2003, kdy bylo rozhodnuto o skokovém navýšení počtu letadel ČSA o 45 procent,“ uvedl Lašák s tím, že na nárůst přepravní kapacity nebyla firma obchodně připravena.
Firmy, které vyinkasovaly za poradenské a konzultační služby desítky milionů korun, se ke svým vztahům k Českým aeroliniím nechtěly příliš vyjadřovat. „ČSA jsme poskytli službu v rozsahu poptávaném vedením společnosti a za cenových podmínek běžných na místním trhu,“ říká Martina Červinková z Deloitte CR, která se podílí na elektronickém obchodování ČSA. Advokátní kancelář Weil, Gotshal & Manges a IBM ČR se odmítly ke spolupráci s ČSA vyjádřit s tím, že jde o důvěrné informace. Poradenská firma McKinsey na dotazy LN vůbec neodpověděla.