Lidovky.cz

ČSA daly za poradce stamiliony

Ekonomika

  8:16
PRAHA - V době vážných hospodářských potíží měly České aerolinie v čele s Jaroslavem Tvrdíkem na to, aby zaplatily částku převyšující 330 milionů korun za poradenské a konzultační služby.

letadlo foto: ČTK

Vyplývá to z interního auditu největších tuzemských aerolinií, který zjišťoval sumu peněz zaplacenou za tyto služby v roce 2005, kdy ČSA skončily ve ztrátě 496 milionů korun. Drahé konzultační služby budou podle auditu zatěžovat České aerolinie i v budoucnosti.

„Firma v minulosti vydala desítky až stovky milionů korun za poradenské služby, které by si měl umět dělat každý management sám,“ upozorňuje analytik společnosti Atlantik FT Jan Schiesser. Nad výší prostředků za poradenské služby se na konci loňského roku pozastavil i tehdejší člen dozorčí rady aerolinií a náměstek ministra financí Eduard Janota. „Rozhodně jsem byl vždycky proti tomu, aby každému rozhodnutí managementu stála za zády konzultační firma,“ prohlásil Janota.

Největší dodavatelé poradenských
a konzultačních služeb pro ČSA
Firma Částka
Deloitte Czech Republic
McKinsey&Company
Weil, Gotshal and Manges
IBM Česká republika
CCA Group
Pros Revenues Management
Sophia Solutions
Oracle Czech
Karakter Ltd.
Hewlett Packard

90,0
77,6
39,3
19,3
16,0
13,8
12,1
11,7
11,1
11,0

(v loňském roce, v milionech korun)
Bývalý šéf ČSA a současný volební manažer ČSSD Jaroslav Tvrdík se ke svému působení v aeroliniích nechce vyjadřovat. Podle něj byla všechna rozhodnutí schválena představenstvem a dozorčí radou. „Ani opakované audity, pokud jsem dobře informován, neprokázaly nehospodárnost,“ uvádí Tvrdík.

Nový management má nicméně rozdílný pohled na objem konzultačních služeb. „Současné vedení ČSA výrazně zredukovalo počet projektů za účasti externích konzultantů,“ říká mluvčí ČSA Daniela Hupáková s tím, že běží už jen několik projektů, jako je například elektronické obchodování.

Osudová chyba
Ani obří suma vynaložená na konzultace renomovaných poradenských společnosti nezabránila naprosto chybnému rozhodnutí aerolinií. ČSA totiž příliš rychle rozšířily svou flotilu letadel, což brzy přivedlo firmu do vážných hospodářských potíží.

Na to poukázal i nový šéf ČSA Radomír Lašák, když zdůvodňoval loňskou ztrátu. „Tento problém má původ už v roce 2003, kdy bylo rozhodnuto o skokovém navýšení počtu letadel ČSA o 45 procent,“ uvedl Lašák s tím, že na nárůst přepravní kapacity nebyla firma obchodně připravena.

Firmy, které vyinkasovaly za poradenské a konzultační služby desítky milionů korun, se ke svým vztahům k Českým aeroliniím nechtěly příliš vyjadřovat. „ČSA jsme poskytli službu v rozsahu poptávaném vedením společnosti a za cenových podmínek běžných na místním trhu,“ říká Martina Červinková z Deloitte CR, která se podílí na elektronickém obchodování ČSA. Advokátní kancelář Weil, Gotshal & Manges a IBM ČR se odmítly ke spolupráci s ČSA vyjádřit s tím, že jde o důvěrné informace. Poradenská firma McKinsey na dotazy LN vůbec neodpověděla.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.