Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚHOS) začal případ vyšetřovat v březnu 2004 na základě stížnosti sdružení zastupujícího leasingové společnosti. Škoda měla uzavírat s jednotlivými velkoodběrateli rozdílné smlouvy. Každému z nich nabízela jiné podmínky při poskytování slev u velkoodběru. Současně odmítala uzavírat velkoodběratelské smlouvy s leasingovými společnostmi. Týkalo se to osobních aut třídy malých vozidel, vozidel střední třídy a vozidel vyšší střední třídy.
Od porušení zákona na více trzích se odvíjela také výše pokuty. Škoda Auto se proti sankci 55 milionů odvolala, protože prý nelze trhy podle tříd vozidel rozdělovat.
Předseda ÚOHS Martin Pecina kvůli procesním chybám v šetření vrátil případ na začátek. V novém prvostupňovém šetření pokutu v srpnu 2006 snížil. Úřad ale rozhodnutí veřejně neoznámil.
V minulosti už antimonopolní úřad snížil například pokuty pro stavebních spořitelen. Vinil je z kartelové dohody a udělil jim sankci v celkové výši 484 milionů, po odvolání firem činí pokuta 201 milionů. Dokonce dvakrát se měnila i pokuta za kartel pro pekárny Delta, Odkolek a Penam. Ze 120 milionů ji ÚOHS snížil nejprve na 66 a později na 52,8 milionu korun.