Lidovky.cz

Test mýta nakonec bude, ale...

Ekonomika

  10:48
PRAHA - Pilotní provoz systému na výběr mýta by mohl v Česku začít příští týden. Společnost Kapsch, která mýto zavádí, ale musí ministerstvu dopravy dodat veškeré chybějící dokumenty a žádosti.

Mýtné brány foto: Lidové noviny

Pilotní provoz mýtných bran by tak trval pouze asi dva týdny namísto původně zamýšlených čtyř. Ke spuštění mýta by díky tomu mohlo dojít k prvnímu lednu příštího roku. Podmínkou ministerstva ale je, aby se rakouská firma zavázala také k převzetí rizik, která by mohla vyplynout ze zkráceného období testování mýtného systému.
Jak a kde bude probíhat výběr mýta

Mýtné by měly od prvního ledna příštího roku platit kamiony nad 12 tun na dálnicích a rychlostních komunikacích. Tyto silnice budou pokryty mýtnými branami využívajícími takzvaný mikrovlnný systém. Druhá fáze počítá se zavedením mýta na 1198 km vybraných silnic první třídy do poloviny příštího roku. Na těchto silnicích zřejmě dojde k využití satelitního systému. Ten nevyžaduje stavbu bran.


„Jsme připraveni v nejvyšší možné míře urychlit vydání všech nezbytných povolení a rozhodnutí, ovšem pouze v případě, že pro jejich vydání budou žadatelem poskytnuty všechny potřebné podklady,“ sdělil k věci ministr dopravy Aleš Řebíček.

Pilotní provoz mýtného systému měl původně začít již prvního prosince, tedy minulý pátek. Resort dopravy ale odmítl firmě Kapsch vydat příslušná povolení s poukazem na právní vady. Největším problémem je podle ministerstva to, že Kapsch postavil mýtné brány jinde, než měl povolení.

Včera ministerstvo zveřejnilo další důvod, který podle úředníků hovoří pro správnost odkladu spuštění mýta. Dodavatel, tedy firma Kapsch totiž nedodala dokumenty potvrzující bezchybnou technickou funkčnost systému.

Podle vyjádření ředitele společnosti Kapsch Karla Feixe pro Českou televizi firma dokáže přistoupit na zkrácení pilotního projektu. Pokud bude možné tuto část spustit do osmého prosince, bude podle něj systém prvního ledna fungovat.

Případný zkrácený pilotní provoz, právní odpovědnost za rizika s tím spojená a technické podmínky spuštění systému má řešit druhý dodatek ke smlouvě s firmou Kapsch. O něm nyní obě strany jednají. Dodatek musí být podepsaný do 15. prosince, do kdy má ministr dopravy Aleš Řebíček od vlády pověření k jednání jejím jménem.
Autoři:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.