Lidovky.cz

Mýto nese málo peněz

Ekonomika

  7:26
Praha - Když loni na jaře podepisoval tehdejší ministr dopravy Milan Šimonovský kontrakt s firmou Kapsch na stavbu systému elektronického mýtného, sliboval roční výnos ve výši osmi miliard korun. Mýlil se. Hned po dvou dnech provozu mýtného systému se totiž ukazuje, že výnosy budou několikanásobně nižší, než se plánovalo.

Mýtné brány foto: Lidové noviny

Včera do šesti hodin večer dopravci utratili za mýtné necelých devět a půl milionu korun, což po přepočtu odpovídá ročnímu výnosu tři miliardy korun. Avšak zhruba dvě miliardy bude muset ještě tento rok ministerstvo dopravy poslat na účet rakouské firmě Kapsch za stavbu a provoz celého systému. „První faktura zhruba na miliardu přijde na konci prvního pololetí, za služby související s provozováním systému mýta bude stát platit měsíčně devadesát milionů korun,“ řekl ministr dopravy Aleš Řebíček.

 Po zaplacení těchto nákladů tak státu zbude z výběru mýta přibližně jedna miliarda korun.
To je přitom zhruba stejná částka, jakou by vybral při využití dálničních známek. Podle Řebíčka to ale není důležité. „Cílem zavedení zpoplatnění není jen maximalizace výběru mýtného, ale také regulace provozu a zrovnoprávnění železniční dopravy,“ řekl ministr.

 K regulaci provozu ovšem zatím zavedení systému zpoplatnění, který odstartoval v pondělí, nepřispělo. Podle Martina Felixe ze Sdružení automobilových dopravců Česmad totiž včerejší provoz -kdy byl běžný pracovní den - zcela odpovídal průměrnému všednímu dni v loňském roce.

 Kamiony nad dvanáct tun musí od pondělí platit mýtné na 660 kilometrech dálnic a na více než třech stech kilometrech rychlostních komunikací. V plánu je ještě zpoplatnění více než tisíce kilometrů silnic první třídy, které mělo původně odstartovat letos v polovině roku.

 Nyní je ovšem jasné, že dřív než ke konci roku se na těchto úsecích platit nebude. S mýtem za projetí tohoto úseku tak musí ministerstvo dopravy počítat nejdřív příští rok. Navíc nelze počítat s tím, že by rozšíření mýtného radikálně navýšilo zisk z výběru mýtného. Kromě toho, že sazby za ujetý kilometr na silnicích první třídy budou v průměru poloviční - tedy stát dostane méně než za zpoplatnění dálnic -ministerstvo musí počítat se zvýšenými náklady. Výstavba druhé etapy bude totiž podle představitelů firmy Kapsch nákladnější.

Více v dnešních LN
Autoři:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.