Lidovky.cz

Stavaři ´využívají´ spor o DPH

Ekonomika

  8:38
PRAHA - Prodejci bytů mají nový marketingový trik. Ve snaze prodat v letošním roce co nejvíce bytů, zdůrazňují ve své kampani, že se od ledna 2008 zvedne DPH na stavební práce z pěti na devatenáct procent. Jenže zvýšení daně není vůbec jisté.
Byty - ilustrační foto

Byty - ilustrační foto foto: Alžběta Jungrová, Lidové noviny

Například východočeská stavební společnost BW Stavitelství neváhala na jednoznačném zdražování postavit celou reklamní kampaň. Na firemní billboard si totiž velkými písmeny nechala napsat heslo: Poslední možnost nízkého DPH. Podobně si vede ale i společnost Central Group, která ve své inzerci zdůrazňuje, že garantuje sníženou sazbu DPH ve výši pěti procent na byty dokončené nejpozději do konce roku 2007. Navíc během jarních měsíců hodlá tato firma rozjet mnohem výraznější reklamu upozorňující na růst zdanění bytové výstavby.

Jak může růst DPH

Od ledna 2008 se i nadále bude moci počítat stávající úroveň zdanění pět procent pouze u sociálního bydlení. Záleží na vládě, jak se tento pojem vymezí. 

DPH ve výši pěti procent se může v České republice účtovat do konce tohoto roku na stavební práce u všech bytů a domů. Od ledna 2008 se i nadále bude moci počítat tato úroveň zdanění pouze u sociálního bydlení. Tak to stanovuje EU. Jde tedy o to, jak česká vláda tento pojem vymezí. Pokud ministr financí, jenž má problematiku na starosti, zvládne přesvědčit unii o širokém pojetí definice, bude moci většina výstavby zůstat v nižší daňové sazbě. Podle ekonomů lze jednání zmiňovaných firem snadno vysvětlit. „Jedná se o marketingový tah využívající neznalosti,“ míní analytik Raiffeisenbank Aleš Michl. Podle něho je jen padesátiprocentní pravděpodobnost, že se zvýší DPH na všechny byty. „Téma je hodně spekulativní, čím dříve ho vláda vyřeší, tím lépe pro všechny,“ tvrdí Michl.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.