Lidovky.cz

Firma Kapsch pohrozila žalobou

Ekonomika

  12:50
PRAHA - Kvůli výběru mýtného v Česku se rozhořel další spor mezi ministerstvem dopravy a provozovatelem mýtného systému firmou Kapsch. Týká se odměny pro tuto firmu v případě, kdy účinnost systému bude vyšší než 95 procent.

Aleš Řebíček foto: René VolfíkČTK

Rakušané tvrdí, že účinnost činí 99,9 procent a na odměnu tak mají nárok. Resort dopravy však o tak vysoké efektivitě výběru mýtných poplatků od kamionů pochybuje. „Systém nám dodali s 6,5 tisíci vad a nedodělků, které mají přímý vliv na efektivitu. Takové dílo přeci nemůže mít stoprocentní účinnost,“ prohlásil náměstek ministra dopravy Jiří Hodač.

Ministerstvo si podle Hodače najme experty z Českého vysokého učení technického, kteří budou ověřovat skutečnou účinnost výběru mýtného v Česku. Firma Kapsch ale pochybnosti úředníků odmítá a pohrozila dokonce žalobou. „Soud je krajní řešení, pokud bychom se nedohodli,“ řekl mediální zástupce firmy Kapsch David Šimoník.

Kapsch tak nyní musí přesvědčit představitele ministerstva dopravy, že účinnost jejich systému je tak vysoká, jak tvrdí. „Vyhodnotíme průkaznost jejich podkladů a uvidíme, jak budeme postupovat. Naše argumenty ohledně účinnosti chceme uplatnit v pravý čas při jednání, ne přes média,“ vzkázal ministr dopravy Aleš Řebíček. Firma Kapsch by mohla přijít nejen o odměnu, ale dokonce jí hrozí, že jí ministerstvo dopravy naúčtuje pokutu. Ve smlouvě o dodání a provozu systému je totiž uvedeno, že pokud bude účinnost pod 85 procenty, Kapsch zaplatí sankce.

Jedná se tedy o odměnu za měsíc leden, za který podle ministerstva bude obtížné zjistit účinnost, protože na provoz nedohlížel nezávislý kontrolor. Toho totiž stát vybral až toto úterý, je jím LogicaCMG.

Stát zatím vybral na mýtném 422 milionů. Denní průměr vybraných poplatků od kamionů se tak pohybuje okolo 13,5 milionu korun. Ministerstvo dopravy předpokládá, že státní rozpočet získá ročně za mýtné maximálně tři miliardy korun. Zhruba dvě miliardy ale bude muset zaplatit firmě Kapsch za provoz a výstavbu.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.