Lidovky.cz

T-Mobile chce změnit zákon

Ekonomika

  8:28
PRAHA - Televizní vysílání přijímané v mobilním telefonu by mohlo být v Česku dostupné během tohoto roku. Tento optimistický odhad představil včera operátor T-Mobile, který o licenci na televizní vysílání na mobily usiluje.

T-mobile chystá televizi na mobily. foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny

„Pokud by se odstranila regulační omezení, pak by T-Mobile nechtěl přijít o letošní vánoční trh,“ plánuje datum zavedení digitální mobilní televize manažer obsahových služeb T-Mobile Michal Němec. Pokud se to nezdaří, připadají podle Němce v úvahu fotbalové Euro 2008 a olympijské hry v Pekingu.

K tomu, aby mohl T-Mobile vysílání spustit, je nutné změnit zákon o rozhlasovém a televizním vysílání. Ten neumožňuje, aby subjekt, který provozuje telekomunikační síť, získal i obsahovou licenci k vysílání. T-Mobile by podle stávající úpravy v zákoně nemohl vysílat digitální televizi na mobily z balíku Českých radiokomunikací.

Ty jsou totiž jedním z akcionářů operátora. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání sice už vypsala na udělení licence pro mobilní vysílání výběrové řízení, ale to asi nikdo kvůli nevhodné právní úpravě nezíská. Rada a ministerstva kultury a informatiky jsou přitom nakloněny změně zákona. Podle předsedy rady Václava Žáka je chyba, že zákon vlastníkům sítí neumožňuje vysílání ani převzatých kanálů. V současnosti se ale připravuje novela, která by měla tyto překážky řešit, uvedl Žák.

V České republice zřejmě vznikne pro vysílání na mobily jedna síť, kterou by využívali všichni mobilní operátoři. Připravena je k tomu například firma O2. „Po dořešení legislativy jsme připraveni s ostatními operátory jednat o poskytování služeb na bázi technologie DVB-H,“ řekl LN mluvčí O2 Martin Žabka.

Test: Sto korun je ideální cena
T-Mobile testoval televizní vysílání na mobily loni. Podle výsledků sledovala vysílání alespoň jednou denně většina z dvou set padesáti respondentů. Jasně vedl program ČT24, následován TV Óčko. Jak předpokládali autoři výzkumu, lidé se na televizi dívali hlavně během cestování hromadnou dopravou nebo při přestávkách v práci.

Přijatelná cena za základní balíček programů byla pro respondenty sto korun. Za větší nabídku programů včetně více sportovních kanálů ale byli ochotni zaplatit až dvojnásobek této částky. „Při komerčním spuštění služby by ceny měly přibližně kopírovat očekávání respondentů v průzkumu,“ řekl Michal Němec.

Rozšíření služby závisí na počtu a ceně mobilů, které budou schopny televizi přijímat. Podle interních odhadů T-Mobile by mohly mít o službu zájem tisíce až desítky tisíc zákazníků, uvedl Němec.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.