Lidovky.cz

Stát unikne trestu za mýtné

Ekonomika

  8:08
PRAHA - Úředníci resortu dopravy porušili zákon, žádné důsledky to ovšem pro ně mít nebude. Tak lze shrnout výsledek šetření dodatečných změn mýtné smlouvy, které antimonopolní úřad označil za nezákonné.

Mýtné brány foto: Lidové noviny

„Došlo sice k porušení zákona, jelikož byl ale v tendru jediný uchazeč, neměl být kdo znevýhodněn,“ prohlásil šéf Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Martin Pecina. Úřad proto nenadělí úředníkům pokutu ani jiný trest, sdělil Pecina.

ÚOHS má totiž omezené pravomoci, například zrušit část smlouvy, přestože je nezákonná, nemůže. Mohl by to ale udělat soud na podnět ministerstva nebo firmy Kapsch, která se nyní chystá na dostavbu mýta na silnicích první třídy.

Ministr dopravy Aleš Řebíček zatím neuměl říct, zda se na soud obrátí. „Můžeme se definitivně rozhodnout, až bude rozhodnutí pravomocné,“ vzkázal Řebíček. Úřadu se nelíbí, že dodatek ke smlouvě – který loni na jaře tajně podepsal Řebíčkův předchůdce Milan Šimonovský – obsahuje změny původních smluv, které jsou v rozporu se zadáním a vybranou nabídkou.

Dodatkem byly například prodlouženy některé lhůty, snížena minimální povinná účinnost systému anebo upraveny ceny prací pro případné rozšíření systému.

Kapsch tvrzení úřadu odmítá. „Podle našeho názoru ÚOHS nevzal v úvahu všechny relevantní informace, důkazy a svědky, proto po prostudování s právníky zvážíme podání rozkladu proti jeho rozhodnutí,“ uvedl mediální zástupce firmy Kapsch David Šimoník s tím. že bez kritizovaného dodatku by se mýto vybíralo až o rok později a stát by přišel o více než pět miliard korun.

Pecinův úřad tentokrát prověřoval okolnosti stavby mýta v Česku už potřetí. Letos se mu ovšem bude věnovat ještě jednou. Bude totiž muset posoudit změnu využití technologie pro zpoplatnění. kdy namísto původních mikrovln se ministerstvo dopravy rozhodlo na základě doporučení expertů přistoupit na satelit. „Je těžké říci, jak dlouho to budeme posuzovat. Pokud to bude mít sto stran, tak se tím budeme zabývat dlouho,“ uvedl Pecina.
 
Stát přitom plánuje, že druhá etapa se začne budovat co nejdříve, aby zpoplatnění více jak tisíce kilometrů silnic první třídy mohlo odstartovat prvního ledna 2008. Přestože z osmdesáti procent bude systém satelitní, bude muset Kapsch vybudovat sto mýtných bran. Firma totiž prosadila, že alespoň na nejzatíženějších úsecích použije mikrovlny.

Autoři:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.