Lidovky.cz

Jednou budeme volat zdarma

Ekonomika

  11:06
PRAHA - Obchodní model, který provozujeme teď, postupně zmizí a změna začíná už nyní, tvrdí šéf nejmenšího českého mobilního operátora, Grahame Maher.

Grahame Maher foto: Tomáš Krist

* LN V minulém roce jste oznámili několik zásadních strategií, jedna z nich byla i získání většího množství firemních zákazníků. Ti jsou nyní ale především u ostatních operátorů.
Vytvořili jsme uvnitř firmy skupinu „V2“, která má za úkol připravit nabídku pro velké společnosti. Snažíme se využít přístupu, který známe z doby, kdy na trh vstupoval Oskar, chováme se tedy jako začínající firma přinášející nové řešení. Naším plánem je dodávat komplexní služby. Abych dal příklad, zaměstnanci velkých firem mají teď klidně tři různé hlasové schránky, jednu na mobilu, jednu na pevné lince a jednu třeba na Skype. My chceme všechen telekomunikační provoz velké společnosti sjednotit, takže lidé ani nemusejí vědět, pomocí jaké technologie komunikují.

* LN Ale vy nemáte žádnou síť pro vysokorychlostní data, která jsou pro firmy důležitá. Musíte spolupracovat s firmami jako třeba GTS Novera...
... a určitě také s operátory kabelových sítí nebo Radiokomunikacemi...

* LN ... kdy tedy mohou očekávat firmy nějaké konkrétní nabídky?
Ostré testy začnou v červnu. Nyní najímáme nové lidi, kteří se o nabídky pro firemní klienty budou starat. První cenové plány představíme, doufám, v září. Pokud jde o partnery, spolupracujeme s mnoha, není důvod mít jen jednoho.

* LN Mnohokrát jste řekl, že virtuální mobilní operátor je mrtvý obchodní model, nyní to ale vypadá, že budete dělat něco jako virtuálního pevného operátora.
Do určité míry ano. Je tam ale rozdíl, protože my se snažíme přinést určitou hodnotu navíc, nejen přijít s trochu nižší cenou. Firemní zákazníci totiž vyžadují něco jiného - chtějí jednoduchost, garanci pevné ceny a levné hovory. S virtuálními mobilními operátory to bylo tak, že je někdo založil, za rok zdvojnásobil jejich hodnotu a pak je prodal i se zákazníky zpátky operátorovi. Naší pozicí je ale být nejlepším „správcem sítě“, ne ji umět nejlépe stavět. Síť nemusí být naše, služby ano.

* LN To musíte mít radost, že vám vyroste čtvrtá mobilní síť, se kterou se můžete dohodnout.
Uvidíme, jaká síť to nakonec bude. Pokud bude výhodné s U:fonem spolupracovat, tak se o nějaké partnerství pokusíme. Partnerství je pro nás ostatně jedním z důležitých témat pro rok 2007.

* LN Zahrnují tato partnerství také koupě?
Ne, jsou to skutečně jen partnerství. Ale odpověď na otázku, jestli můžeme nějaký subjekt koupit, je ano. Jsme velká nadnárodní společnost a je běžné, že někoho čas od času převezmeme. Pokud to bude výhodné, budeme takto postupovat. Ale naše diskuse jsou převážně vedené s Telefónikou a T-Mobilem.

* LN Telefóniku asi nekoupíte...
Vždy tu byly zvěsti o tom, že Telefónica koupí Vodafone nebo naopak, ale s největší pravděpodobností se to nestane. Aspoň ne v České republice.

* LN Co myslíte, že čeští zákazníci ještě potřebují? Chcete je naučit více utrácet?
Spíše chceme, aby utráceli nakonec méně, ale více u nás. Lidé hledají jednoduchost a dobré služby, nechtějí, aby je operátoři odírali. Požadují slušné zacházení.

* LN Analytická společnost Gartner odhaduje, že růst obratu operátorů bude za čtyři roky minimální. Budete muset změnit váš obchodní model?
V krátkosti: ano. Je fakt, že v budoucnosti se toho určitě hodně změní, hlavně rozšířením volání přes internet. Obchodní model, který provozujeme teď, zmizí. Ne hned, ale postupně. Začíná to už teď právě využíváním služeb bez ohledu na to, na jaké technologii jsou provozovány, ať už je to wi-fi, GSM nebo širokopásmové připojení.

* LN Vidíte tak Vodafone v budoucnu jako například poskytovatele multimediálního obsahu?
Nevím. Ale pokud ano, pak to zcela jistě bude v podobném obchodním modelu, jaký provozují televizní stanice nebo internetové servery, které obsah dávají lidem zdarma a financují ho z jiných zdrojů. Třeba Google za vyhledávání od nikoho žádné peníze nechce. Tímto směrem se asi bude ubírat i telekomunikační trh. My o našich zákaznících víme víc než Google o svých, takže dokážeme vymyslet nové obchodní modely.

* LN Budeme tedy jednou volat zdarma?
Určitě budeme.

* LN V počtu nových zákazníků jste zaostali za T-Mobilem o velký kus. Co jste udělali špatně?
Vůbec nic. Hra s počtem nových zákazníků je jenom hra. Počet aktivních SIM karet nehraje žádnou roli. Pokud se podíváte na zákazníky jednotlivých operátorů a na podstatné ukazatele jako obrat a ARPU (průměrný měsíční zisk na zákazníka, pozn. red.), u nás to vypadá tak, jako kdybychom měli jenom ty nejlepší zákazníky. To ale samozřejmě není pravda. Je to tím, že jsme přestali počítat zákazníky, kteří po koupi karty po pár týdnech nebo měsících přestali používat naše služby. Pokud uděláte masivní kampaň, při které v podstatě zadarmo rozdáte simkarty, čísla pak vypadají dobře, ale jsou to jenom prázdná čísla. Pokud T-Mobile vážně získal během Vánoc o sto tisíc zákazníků víc než my, pak příští kvartál bude mít úžasný růst obratu. A já jsem připraven vsadit opravdu hodně peněz na to, že to se opravdu nestane.

* LN Vraťme se k vysokorychlostnímu internetu. Budete muset lidi více vzdělávat, že internet mají i v mobilu? Vy navíc rychlý internet nemáte.
Máme EDGE.

* LN To ale není zrovna vysokorychlostní internet.
Je rychlejší než vytáčené připojení.

* LN Cokoli je rychlejší než vytáčené připojení.
Většina obratu z poskytování dat v Česku přichází nyní z EDGE. I tady očekáváme vývoj směrem k technologiím rychlého přenosu dat jako CDMA, HSDPA a podobně. Chceme sdílet sítě třetí generace se všemi operátory.

* LN Jak jste s nimi daleko v jednání?
Začali jsme jednat s T-Mobilem o sdílení sítě UMTS pro vysokorychlostní internet. Nyní spolu jednají všichni tři operátoři o sdílení sítí a všichni tři se chceme zaměřit hlavně na vysokorychlostní přenos dat.

* LN Jak jste řekl, ten ale moc lidí zatím nevyužívá.
Možná to lidi musíme naučit, ale spíš je to problém cen. SMS na tom byly stejně, byly dlouho v nabídce, než je lidi začali používat, protože je operátoři kdysi prodávali jako zvláštní službu, kterou jste si musel předplatit. Jakmile začaly být standardní součástí nabídky a byly za rozumnou cenu, vyletěly nahoru jako raketa. Data jsou úplně totéž, je to hlavně záležitost správného nastavení cen.

* LN Záležitost správného nastavení cen je zjevně i roaming. Jak vnímáte aktivitu EU?
To, že se začalo mluvit o roamingu a jeho cenách, je určitě dobrá věc. Problém ale nastane, pokud komisařka Redingová prosadí regulaci koncových cen od první minuty, protože tím zlikviduje všechny zvýhodněné roamingové nabídky, které jsou postaveny na počátečním jednorázovém sestavovacím poplatku a pak běžných domácích cenách za další minuty. Naši službu tohoto typu v Česku představíme v horizontu několika málo měsíců. Faktem je, že ceny roamingu jsou historický relikt z dob, kdy telefon používali na cestách jenom firemní uživatelé a obyčejní lidé s mobilem moc necestovali. Musí se změnit,.

* LN Byl jste šéfem více poboček Vodafonu, co měly společného a co bylo odlišné?
Společné jim snad bylo jenom to, že všichni poskytovali podobné služby a přání zákazníků, kteří chtějí slušné zacházení a rozumnou cenu, v případě firemních zákazníků pak ještě zaručenou kvalitu služeb. Jinak je všechno ostatní odlišné. Třeba český trh je úplně odlišný od švédského, australského, japonského, novozélandského. Je tu jiná pozice, máte jinou historii, lidé a kultura jsou také jiní.

* LN Odejít ale ještě nechcete.
Ne, jak se říká, jsem tu do doby, kdy už tu nebudu. Ale snažíme se tu vychovat české manažery, kteří jednou moji práci převezmou. Oni mi pak jednou určitě řeknou, vypadni, ty jeden Australane. Měli jsme tě rádi, ale už tě nepotřebujeme.
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.