Lidovky.cz

Češi, neumíte šéfovat

Ekonomika

  11:01
PRAHA - Zahraniční manažeři pracující v České republice považují za největší problém nedostatek kvalifikovaných lidí ve vedoucích postech. Jejich tuzemští kolegové totiž často mluví špatně anglicky a mají potíže s vedením většího počtu zaměstnanců.

Slabinou českých pracovníků je řízení týmů, tvrdí studie společnosti Deloitte. foto: Hynek GlosLidové noviny

Ukazuje to alespoň studie společnosti Deloitte, která svůj výzkum uskutečnila mezi 441 průmyslovými společnostmi, které podnikají v Číně, Indii, Latinské Americe a ve střední Evropě.

Dotazovány byly jak firmy s obratem pod sto milionů dolarů, tak korporace s miliardovými tržbami. Manažeři se shodují, že zatímco s technickými a matematickými úkoly si Češi dokážou na rozdíl od Číny nebo Mexika poradit, potíže nastávají při prokazování manažerských dovedností a znalostí. A právě ty jsou potřeba pro práci ve vedení firmy.

„Moje zkušenost je, že nejschopnější jsou Češi v technických dovednostech a dodržování plánů. Nazval bych to silným inženýrským talentem. Prostor k možnému rozvoji vidím v marketingových a komunikačních schopnostech,“ myslí si generální ředitel Vodafone ČR Graham Maher.

Znalost jazyků se pomalu zlepšuje
Více než třetina cizích manažerů řídících pobočky ve východní Evropě si stěžovala na nedostatečnou znalost angličtiny. „Mnoho českých manažerů stále neumí řídit svůj tým v cizím jazyce,“ uvádí Michael Al-Nassir z konzultantské společnosti Pedersen & Partners.
Jazykové vybavení Čechů se ale rok od roku mění k lepšímu. Velká část především mladých lidí totiž studuje nebo si v době prázdnin jezdí vydělávat mimo republiku.

„Samozřejmě Čechům pomáhá zkušenost s prací v cizině. To jim totiž může významně pomoci při hledání lepšího zaměstnání,“ tvrdí ředitel integrace ve společnosti Tesco Stores ČR Jonathan Curtis.

Většina nadnárodních firem se proto své zaměstnance snaží dále vzdělávat a rozšiřovat jejich znalosti. „Rozvoj jazykových znalostí podporujeme a motivujeme kolegy k získávání dalších odborných zkušeností. Vzdělávání zaměstnanců je důležitý a nikdy nekončící proces,“ konstatoval místopředseda představenstva RWE Transgas Martin Herrmann.

Mnoho zahraničních firem zjišťuje, že se musí přizpůsobit místním zvyklostem. „Společnost nemůže jednoduše vzít své úspěšné obchodní modely ze Severní Ameriky, Německa nebo Japonska, přesunout je do Ruska nebo Číny a očekávat, že se úspěch zopakuje,“ říká Clients & Markets Director z Deloitte ČR James Walton.

Také proto se mnoho zahraničních manažerů snaží naučit alespoň základům českého jazyka. „Zjistil jsem, že je obrovský rozdíl, když si cizinec dá tu námahu a pustí se do studia češtiny. Nejen, že tím zlepší atmosféru v týmu, ale jeho kolegové navíc ztratí ostych v používání své angličtiny a při vzájemné komunikaci se cítí mnohem sebejistější,“ dodává Curtis.

Čeští zaměstnanci mají také další nedostatky. „Češi se za prací neradi stěhují a často se nedokážou rychle a hlavně efektivně rozhodovat,“ informuje Al-Nassir.
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.