Lidovky.cz

Češi rekordně nakupují, tržby rostou

Ekonomika

  8:14
PRAHA - V letošním únoru stouply tržby obchodníkům o 9,5 procenta. Největší zájem měli Češi o koupi nových bytů, automobilů, elektroniky, nábytku či potravin.

Nakupování v supermarketu. foto: Stanislav Honzík Lidové noviny

Obchodníci mohou být spokojení. Jejich únorové tržby totiž vzrostly nejvíce od září 2003, kdy byly ještě o desetinu procenta vyšší. Tento výsledek překvapil analytiky, kteří očekávali růst tržeb maximálně o 6,5 procenta.

Největší zásluhu na rekordním výsledku má příznivé teplé počasí. Díky tomu se v lednu i únoru nebývale stavělo. „Letošní teplá zima umožnila růst stavební výroby téměř o třicet tři procenta, což se samozřejmě projevuje v nezvykle velké poptávce po stavebninách, nábytku a elektronice, kterými lidé vybavují své nové byty a domy,“ říká analytik Vladimír Pikora z Next Finance.

Lidé díky teplému počasí navštívili mnohem dřív než obvykle prodejny automobilů. „Nákup aut a ojetin meziročně stoupl o deset procent a prodej nepotravinářského zboží se zvýšil o více než dvanáct procent,“ informuje ekonom Aleš Michl z Raiffeisenbank. Vedle oděvů Češi nakupovali i více léků a dalšího drogistického a kosmetického zboží.

Proč rostou tržby

- teplá zima napomohla stavebnímu boomu

- růst mezd dovoluje lidem více utrácet a nakupovat dražší zboží

- snižuje se nezaměstnanost

- posilování koruny zlevňuje zboží z dovozu

Důvodem rostoucí ochoty Čechů v obchodech utrácet má dlouhodobě se zvyšující průměrná mzda, která už překročila hranici dvacet tisíc korun. Navíc se očekává, že díky výrazně rostoucím tržbám ve stavebnictví a automobilovém průmyslu bude výše platů nadále zrychlovat.

V letošní zimě také ubylo nezaměstnaných, čímž vzrostl počet nakupujících. „V české ekonomice je nyní o 84 tisíc více zaměstnaných lidí než před rokem,“ dodává David Marek z Patria Finance. 

Vedle těchto faktorů má na vyšší spotřebu domácností vliv i dlouhodobě silná koruna , která zboží z ciziny zlevňuje, a štědrá sociální politika státu vůči některým skupinám obyvatel. Ti si tak mohou dovolit nakoupit za své dávky více věcí.

Významným trendem je další posilování obchodních řetězců na úkor malých prodejen. „Podniky s padesáti až devadesáti devíti zaměstnanci zaznamenaly růst tržeb o neuvěřitelných 17,3 procenta,“ uvádí Pikora. Menší obchody s méně než dvaceti zaměstnanci měly růst pouze o 6,6 procenta. Analytici se shodují, že za letošní rok stoupnou maloobchodní tržby o zhruba šest procent.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.